Pénzügyek
Bankos reklámok – szeretjük, de nem hiszünk nekik
2012. szeptember 24.,
Gfk Hungária
A GfK Retail Banking Monitor (RBM) kutatás keretében gyűjt adatokat minden évben a közép- és kelet-európai országok pénzügyi piacának legfontosabb mutatóiról. Az idei felmérés Magyarország mellett még 14 közép-kelet európai ország piacát vizsgálta.
A GfK Retail Banking Monitor adatai szerint a banki szolgáltatások igénybevétele nőtt a Közép-európai régióban, de a válság hatására a lakosság erőteljesen visszafogta a hitelfelvételt.
Habár a pénzügyi szektor az egész régióban nehézségekkel küszködik, az RBM adatai alapján enyhén pozitív piaci tendencia kezd kirajzolódni a régió egészét tekintve. A banki szolgáltatásokat igénybe vevő lakosság aránya Közép- és Kelet-Európában 6 százalékkal nőtt és 2011 végére elérte a 80 százalékot. Magyarországon a felnőtt lakosság 83 százaléka áll kapcsolatban bankokkal, és ez az arány alig változott az elmúlt években.
Közép- és Kelet-Európában a banki folyószámlák használatának elterjedése a banki szolgáltatásokat igénybe vevő lakosság arányának növekedésével függ össze. Dinamikus növekedés tapasztalható viszont a bankkártyák és az internet banki szolgáltatások területén. 2011-ben már minden második közép- és kelet-európai lakos használt kártyát a vásárlásaihoz. Az internetes ügyintézés pedig olyan országokban is felgyorsíthatja a fejlődést, ahol a banki szolgáltatások használata a nagy földrajzi távolságok, vagy a gyengébb infrastruktúra miatt eddig elmaradt a régiós átlagtól.
A fogyasztói szokások és az igények megváltozását jól mutatja GfK banki reklámokkal kapcsolatos felmérése is. A hitelajánlatokat népszerűsítő hirdetések ismertsége és kedveltsége nem változott az elmúlt négy évben, ám az ilyen reklámok mozgósító hatása a válság előtti érték felére esett vissza.