Autó
ADAC téligumi teszt 2013
2013. október 9.,
autonavigator.hu/SV
Bár az ezt időjárás még nem jelzi, de hamarosan itt a tél, az ADAC. német autóklub már megjelentette 2013 évi téligumi tesztjét. Az ADAC összesen 32 abroncsot vizsgált, 17 modellt 185/60 R15 méretben, T sebességindexszel. 15 modellt pedig a 225/45 R17-méretben.
A német pontozásról fontos tudni, hogy náluk a nagyobb pontszám rosszabb eredményeket jelöl, az összesített értékelésben pedig 15 százalékos súllyal bír a száraz, 20 százalékossal a nedves, szintén 20-szal a havas és 10 százalékkal a jeges úton tapasztalt viselkedés. További 5 százalék a zaj, 10 százalék a kopás és ugyanannyi az üzemanyag-fogyasztást befolyásoló gördülési ellenállás pontszámáé.
Az összesített eredmények alapján az átlagautókra való 15-ös gumimodellből 7 kapta meg a “jó” és egy sem a “nagyon jó” minősítést. A jók legjobbja a Continental Conti Winter Contact TS 850, amely nedves, havas és jeges úton egyaránt a mezőny legjobbjának bizonyult. Hóban hasonlóan jó volt havas és vizes úton a Dunlop Winter Response 2, ami alacsony gördülési ellenállásával is remekelt. Kiegyensúlyozott, kedvező jellemzőivel a Michelin Alpin A4, valamint a nedves és száraz úton különösen jónak számító Firestone Winterhawk 3 is ajánlott, szárazon a többi versenyszámban sem rossz Nokian WR D3 volt a legjobb. A Goodyear Ultra Grip 8 és a Semperit Speed Grip 2 alig van lemaradva a legjobbaktól, utóbbi ráadásul a mezőny legszerényebb gördülési ellenállásával is kitűnt.
Ha a tesztnek már nem az élbolyát, hanem csupán kielégítő tagjait nézzük, köztük a Vredestein Snowtrac 3 a legjobb, hóban az egész mezőny legjobbja, de nedves úton az átlagnál kevesebbet tud. Havon jó a Barum Polaris 3 is, ám száraz és nedves úton a cseh abroncs sem volt meggyőző. A havas és száraz úton jónak számító Pirelli Winter 190 Snow Control 3 nedves úton mutatott jellemzői miatt maradt le a “jó” minősítésről. A GT Radial Champiro WinterPro kiemelkedő képességgel nem rendelkezik, száraz és nedves aszfalton az átlagosnál gyengébb.
Még megfelelő minősítést egyedül a Nexen Eurowin 600 érdemelt, száraz úton jónak, amúgy, különösen hóban gyengének bizonyult. Nem ajánlott a Kormoran Snowrpo b2, száraz és nedves úton is gyenge, egyetlen pozitívumaként alacsony gördülési ellenállása említhető.
ADAC téligumi-teszt 2013, 185/60 R15 T − eredmények
. |
Continental ContiWinterContact TS850 |
Dunlop Winterresponse 2 |
Firestone Winterhawk 3 |
Michelin Alpin A4 |
Ár (euró) |
62-101 |
62-96 |
51-82 |
64-118 |
ADAC értékelés |
Jó |
Jó |
Jó |
Jó |
Száraz úton |
2,4 |
2,4 |
2 |
2,2 |
Nedves úton |
1,9 |
1,9 |
2 |
2,4 |
Havas úton |
1,9 |
1,9 |
2,4 |
2,1 |
Jeges úton |
1,9 |
2,2 |
2,2 |
2,2 |
Zaj |
2,8 |
3,1 |
2,8 |
3,4 |
Fogyasztás |
1,8 |
1,5 |
2,2 |
1,8 |
Kopás |
1,5 |
2,5 |
1,5 |
0,5 |
+ Pozitívum |
Kiegyensúlyozott teljesítmény, alacsony fogyasztás és kopás, legjobb értékek vizes, havas és jeges úton |
Kiegyensúlyozott teljesítmény, remek nedves és havas úton, takarékos, jégen is jó |
Kiegyensúlyozott teljesítmény, különösen jó száraz és nedves úton, jó jegesen is, alacsony kopású |
Kiegyensúlyozott teljesítmény, a legalacsonyabb kopású, jó jégen és havon, alacsony fogyasztást ad |
- Negatívum |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nokian WR D3 |
Goodyear UltraGrip 8 |
Semperit Speed-Grip 2 |
Vredestein Snowtrac 3 |
Ár (euró) |
58-88 |
49-97 |
50-82 |
45-80 |
ADAC értékelés |
Jó |
Jó |
Jó |
Kielégítő |
Száraz úton |
1,7 |
2,4 |
2,1 |
2,2 |
Nedves úton |
2,2 |
2,3 |
2,4 |
2,6 |
Havas úton |
2,2 |
2,1 |
2,5 |
1,9 |
Jeges úton |
2,4 |
2,5 |
2,5 |
2,3 |
Zaj |
3,5 |
3,3 |
3,3 |
3,6 |
Fogyasztás |
2,1 |
2,0 |
1,5 |
2,1 |
Kopás |
2,3 |
2,5 |
2,5 |
2,3 |
+ Pozitívum |
Kiegyensúlyozott teljesítmény, a legjobb száraz, jó nedves és havas úton |
Kiegyensúlyozott teljesítmény, jó nedes és havas úton |
Kiegyensúlyozott teljesítmény, jó szárazon, a legkisebb fogyasztást adja |
A legjobb hóban |
- Negatívum |
|
|
|
Vetélytársainál gyengébb nedves úton |
|
|
|
|
|
|
Barum Polaris 3 |
Pirelli Winter190 Snowcontrol 3 |
GT Radial Champiro WinterPro |
Hankook Winter i*cept RS (W442) |
Ár (euró) |
45-80 |
57-107 |
51-88 |
44-97 |
ADAC értékelés |
Kielégítő |
Kielégítő |
Kielégítő |
Kielégítő |
Száraz úton |
2,6 |
2,1 |
2,8 |
2,1 |
Nedves úton |
2,9 |
3,0 |
3,2 |
3,2 |
Havas úton |
2,2 |
2,0 |
3,1 |
2,6 |
Jeges úton |
2,3 |
2,5 |
2,5 |
2,3 |
Zaj |
3,1 |
3,8 |
3,4 |
3,1 |
Fogyasztás |
2,4 |
2,0 |
2,4 |
2,1 |
Kopás |
2,5 |
2,5 |
2,3 |
2,3 |
+ Pozitívum |
Hóban jó |
Hóban kifejezetten jó, szárazon átlagos |
|
Száraz úton jó |
- Negatívum |
Száraz és nedves úton vetélytársainál gyengébb |
Nedves úton vetélytársainál gyengébb |
Száraz, nedves és havas úton sem jó |
Nedves úton vetélytársainál rosszabb |
|
|
|
|
|
|
Falken HS-449 Eurowinter |
Kleber Krisalp HP2 |
Nexen Eurowin 600 |
|
Ár (euró) |
49-95 |
49-82 |
47-75 |
|
ADAC értékelés |
Kielégítő |
Kielégítő |
Még megfelelő |
|
Száraz úton |
2,1 |
2,2 |
1,9 |
|
Nedves úton |
2,6 |
3,5 |
2,7 |
|
Havas úton |
2,2 |
2,4 |
3,6 |
|
Jeges úton |
2,2 |
2,6 |
3,0 |
|
Zaj |
3,5 |
3,6 |
3,1 |
|
Fogyasztás |
2,4 |
1,9 |
2,2 |
|
Kopás |
3,5 |
1,5 |
2,5 |
|
+ Pozitívum |
Száraz, nedves és havas úton is jó |
Alacsony kopás és fogyasztás |
Száraz úton jó |
|
- Negatívum |
Magas kopás |
Nedves úton gyenge |
Hóban gyenge |
|
|
|
|
|
|
|
Kormoran Snowpro b2 |
Marangoni 4 Winter E+ |
|
|
Ár (euró) |
45-68 |
45-84 |
|
|
ADAC értékelés |
Nem ajánlott |
Nem ajánlott |
|
|
Száraz úton |
3,3 |
2,2 |
|
|
Nedves úton |
5,2 |
5,5 |
|
|
Havas úton |
2,1 |
3,9 |
|
|
Jeges úton |
2,5 |
2,8 |
|
|
Zaj |
3,4 |
3,8 |
|
|
Fogyasztás |
1,9 |
2,8 |
|
|
Kopás |
2,0 |
1,5 |
|
|
+ Pozitívum |
Takarékos |
Alacsony kopás |
|
|
- Negatívum |
Száraz és nedves úton is gyenge |
Nedves, havas és jeges úton nagyon gyenge. A legnagyobb fogyasztást hozta |
|
|
Nem csak a kis- és kompakt-kategóriás autók méretében tesztelt téli gumikat az ADAC, hanem a nagyobbakéban is. A drágább autókra drágábbak az abroncsok is, ám ez nem jelenti azt, hogy jobbak is. Míg a 17 tesztelt 15 colosból az ADAC 7-nek ítélt jó minősítést, a 15 darab 17 colosból azonban mindössze 4.
A legtöbb gumi, szám szerint 9 kielégítő eredménnyel végzett, míg 2 abroncs egyenesen rossznak bizonyult – a szokásos súlyozás alapján: a száraz utas jellemzők 15, a nedvesek 30, a havasok 20, a jegesek 10, a zajkibocsátási jellemzők 5, az üzemanyag-takarékosságot befolyásoló gördülési ellenállás 10, míg a kopás 10 százalékkal számítanak az értékelésben.
A jók más-más szempontok alapján értek el kimagasló eredményeket, de általános jellemzőjük, hogy egységesen igen jó tulajdonságokat mutattak. A Continental Conti Winter Contact TS850 hóban, a Bridgestone Blizzak LM -32S nedves úton, a Michelin Alpin A4 legszerényebb mértékű kopásával tűnt ki a mezőnyből, az utolsó jó, az Uniroyal MS plus 77 semmiben sem kimagasló, de mindenben elég jó, így ő is a jók közé tartozik.
Míg a 15 colosaknál egyetlen abroncs sem kapott „rossz” minősítést, a 17 colosak közül 2 modell is. Ilyen az Interstate Winter IWT -2, mely nedves és havas úton kifejezetten, szárazon és jegesen „csak egy kicsit” mutatkozott gyengének – a gyártó nyilatkozata szerint a 2012 24. hete után gyártottak (DOT 2412) már módosított, jobb verziók. A Sailun Ice Blazer WSL -2 havas és jeges úton jónak mutatkozott, továbbá kopása is alacsony, nedves úton azonban olyan gyengének bizonyult, hogy csakis a legrosszabb minősítést kaphatta.
Az ADAC tesztje szerint a hazai körülmények között (már csak viszonylag kedvező ára miatt is) a Bridgestone Blizzak LM32 lehet a leginkább ajánlható abroncs, de akinek fontos a havas tudás, az a Continental ContiWinterContact TS 850-nel fog legjobban járni és mind közül a Michelin Alpin A4 lesz a leghosszabb életű.
ADAC téligumi-teszt 2013, 225/45 R17 H − eredmények
. |
Continental ContiWinterContact TS 850 |
Bridgestone Blizzak LM-32 S |
Michelin Alpin A4 |
Uniroyal MS plus 77 |
Ár (euró) |
142-242 |
115-223 |
149-223 |
111-180 |
ADAC értékelés |
Jó |
Jó |
Jó |
Jó |
Száraz úton |
1,8 |
1,8 |
1,8 |
2,5 |
Nedves úton |
2,1 |
2,0 |
2,5 |
2,4 |
Havas úton |
1,7 |
2,4 |
2,4 |
2,1 |
Jeges úton |
2,4 |
2,4 |
2,4 |
2,5 |
Zaj |
3,0 |
3,0 |
3,4 |
3,4 |
Fogyasztás |
2,1 |
1,9 |
2,3 |
1,7 |
Kopás |
1,8 |
2,3 |
0,5 |
2,5 |
+ Pozitívum |
Kiegyensúlyozott teljesítmény, a legjobb jellemzők havon, kifejezetten jó száraz és nedves úton is, alacsony kopású |
Kiegyensúlyozott teljesítmény, a legjobb jellemzők nedves úton, kifejezetten jó szárazon, alacsony fogyasztást hoz |
Kiegyensúlyozott tudás, a legalacsonyabb kopású, kifejezetten jó száraz úton |
Kiegyensúlyozott teljesítmény, Kifejezetten jó hóban, alacsony fogyasztást hoz |
- Negatívum |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodyear UltraGrip 8 Performance |
Nokian WR D3 |
Dunlop SP Wintersport 4D |
Fulda Kristall Control HP |
Ár (euró) |
138-235 |
110-178 |
139-258 |
110-192 |
ADAC értékelés |
Kielégítő |
Kielégítő |
Kielégítő |
Kielégítő |
Száraz úton |
2,3 |
1,7 |
2,0 |
2,7 |
Nedves úton |
2,6 |
2,6 |
2,2 |
2,7 |
Havas úton |
2,1 |
2,5 |
2,2 |
2,3 |
Jeges úton |
2,5 |
2,5 |
2,7 |
2,5 |
Zaj |
3,5 |
3,1 |
3,6 |
3,3 |
Fogyasztás |
1,9 |
2,4 |
2,0 |
2,0 |
Kopás |
2,3 |
2,5 |
2,3 |
2,5 |
+ Pozitívum |
Kifejezetten jó hóban, alacsony fogyasztást hoz |
Jó szárazon |
Jó száraz, nedves és havas úton is |
Kifejezetten jó havon és jégen |
- Negatívum |
Vetélytársainál gyengébb nedves úton |
Vetélytársainál gyengébb nedves úton |
Vetélytársainál gyengébb jeges úton |
Vetélytársainál gyengébb száraz és nedves úton |
|
|
|
|
|
|
Semperit Speed-Grip 2 |
ESA-TECAR Supergrip 7+ HP 210 |
Pirelli Winter Sottozero 3 |
Hankook Winter i*cept RS (W442) |
Ár (euró) |
109-177 |
172 |
130-236 |
103-215 |
ADAC értékelés |
Kielégítő |
Kielégítő |
Kielégítő |
Kielégítő |
Száraz úton |
2,2 |
2,4 |
2,5 |
2,1 |
Nedves úton |
2,7 |
2,6 |
2,3 |
3,2 |
Havas úton |
2,2 |
2,3 |
2,5 |
2,5 |
Jeges úton |
2,3 |
2,5 |
2,5 |
2,5 |
Zaj |
3,1 |
3,0 |
3,0 |
3,4 |
Fogyasztás |
1,6 |
2,2 |
2,0 |
1,8 |
Kopás |
1,8 |
2,8 |
2,8 |
2,3 |
+ Pozitívum |
Jégen a legjobb, havon jó, alacsony kopású |
Egész jó havas és jeges úton |
Jó nedves úton |
Jó szárazon, alacsony fogyasztást hoz |
- Negatívum |
Vetélytársainál gyengébb nedves úton |
Vetélytársainál gyengébb nedves úton, magas kopású |
Magas kopású |
Vetélytársainál gyengébb nedves úton |
|
|
|
|
|
|
Toyo Snowprox S953 |
Interstate Winter IWT-2 1 |
Sailun Ice Blazer WSL-2 |
|
Ár (euró) |
100-150 |
109 |
75 |
|
ADAC értékelés |
Kielégítő |
Rossz |
Rossz |
|
Száraz úton |
2,2 |
2,6 |
3,5 |
|
Nedves úton |
3,5 |
5,1 |
5,5 |
|
Havas úton |
2,7 |
3,7 |
2,1 |
|
Jeges úton |
2,8 |
2,7 |
2,3 |
|
Zaj |
3,9 |
3,3 |
3,4 |
|
Fogyasztás |
2,3 |
2,3 |
2,1 |
|
Kopás |
2,8 |
2,3 |
1,8 |
|
+ Pozitívum |
Egészen jó szárazon |
|
Egészen jó havas és jeges úton, alacsony kopású |
|
- Negatívum |
Vetélytársainál gyengébb nedves, havas és jeges úton. Jelentős kopás |
Nedves és havas úton kifejezetten rossz, szárazon és jegesen is gyenge |
Nedves úton nagyon gyenge teljesítmény |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|