Autó
Új autós szabályok
Korlátozná a motorzajt az EU
2013. november 28.,
Európai Parlament/FL
Az EU környezetvédelmi bizottsága és a miniszterek megegyeztek egy új szabálytervezetben, amely a személyautóknál és a legnagyobb teherautók esetében csökkentené a megengedett zaj szintjét. Az uniós döntéshozók emellett – a gyalogosok védelme érdekében – a hibrid és elektromos autók gyártóit arra köteleznék, hogy mesterségesen adjanak motorhangot az egyébként szinte teljesen csöndes autókhoz.
Miroslav Ouzký, az ügy rapportőre optimális kompromisszumnak nevezte a megállapodást és azt reméli, a tervezetet elfogadja az Európai Parlament is. Az elképzelés szerint a jelenlegi tervezet kettő, négy, illetve tíz év múlva lép hatályba, típusonként eltérő ütemezésben. A standard személyautók esetében a jelenlegi 74-ről 68 decibelre csökkentenék a megengedett zajszintet, a sportosabb autók gyártói 1-9 decibellel léphetik túl a korlátot. A legnagyobb, 12 tonna feletti önsúlyú teherautóknál 81-ről 79 decibelre korlátoznák a zajszintet. A képviselők a szabályozásban tekintetbe veszik, hogy az abroncsok típusa és az út minősége is befolyásolja a kocsik által kibocsátott zajt.
Emellett az uniós döntéshozók szeretnének a CO2-kibocsátáséhoz hasonló, egyértelmű jelölési rendszert bevezetni a zajkibocsátást illetően is, hogy a jövőben a vásárlók egy pillantással felmérhessék, mennyire zajos a leendő autójuk. Miközben az európai polgárok egészségét a motorzaj csökkentésével védenék, a képviselők felvetették, hogy a túlzott csönd is veszélyes lehet. A hibrid és elektromos autók gyártói számára ezért előírnák , hogy mesterségesen keltsenek zajt az egyébként szinte teljes csendben üzemelő kocsikban, nehogy a zaj hiányában a gyanútlan járókelők balesetet szenvedjenek.