Jog
Reklámok vizsgálata
2013. november 18.,
NFH/SV
Figyelemmel a reklámok nagy mennyiségére és megújuló formáira igen fontos a jogszabálysértő reklámok kiszűrése, mivel azok nemcsak a versenytársak, hanem a fogyasztók érdekeit is sértik. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szakemberei a 2013. évi témavizsgálat keretében összesen 1890 ellenőrzést folytattak le, mely vizsgálatok során 366 reklámban találtak jogsértést.
A kifogásolt hirdetések közül 17 több szempontból is jogsértőnek minősült. Ezen eredmény összességében 19%-os kifogásolási arányt mutat, ami a 2012-es vizsgálatban mérthez viszonyítva öt százalékpontos javulást jelent.
A reklámok hatósági ellenőrzése során a felügyelőségek a reklámok lehető legszélesebb palettájának áttekintésére törekedtek. A hatóság elsődleges célja a fogyasztói érdekeket leginkább sértő tevékenységek kiszűrése, valamint azoknak a megfelelő eszközökkel való hatékony visszaszorítása. A fogyasztók árérzékenységéből kiindulva a vizsgált reklámok harmadát az idei témavizsgálat során is a reklámokban feltüntetett árak jogszabályi megfelelőségének ellenőrzése tette ki.
A témavizsgálat alatt a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feltárását célzó 443 ellenőrzés során a felügyelőségek 71 esetben állapítottak meg hatósági eljárásban jogsértést. Az így kapott 16%-os kifogásolási arány a 2012-es és 2011-es év ugyanekkora kifogásolási arányához képest stagnálást jelent, ennek ellenére továbbra is jónak mondható, hiszen 2010-ben 31%-os eredmény született ezen vizsgálati szempont keretei között.
Reklámhordozók szerinti megoszlás alapján a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot megvalósító reklámok esetében a legtöbb kifogásolás az egyéb reklámhordozókon (46%), a reklámújságokban (24%), továbbá az újságokban, magazinokban (20%) megjelent hirdetésekkel kapcsolatban született, ezután következnek a szórólapokon (16%), az interneten (13%) és a közterületen (4%) közzétett hirdetések. Pozitív eredmény, hogy a rádióban és televízióban ellenőrzött reklámok között nem találkoztak e szempontból jogsértő magatartással a felügyelőségek.
A felügyelőségek általános tapasztalatai szerint a vállalkozások – hasonlóan a 2012-es évhez – 2013-ban is visszafogottan, de tudatosan éltek a reklámozás eszközével. A tudatosság a fogyasztók oldalán is erősödött, ennek ellenére továbbra is kiemelt jelentőséggel bír a jogszabályoknak való megfelelőség hatósági kontrollja. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy a kifogásolási arány az egy évvel korábbihoz képest érdemben nem változott, azaz továbbra is majdnem minden negyedik reklám bizonyult jogsértőnek. A kifogásolt reklámok majdnem fele (47%) az árfeltüntetési szabályok megszegéséből adódott, valamint a kifogásolt reklámok közel egynegyedénél (18%) a kifogásolást a fogyasztókat megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tették ki. Erre tekintettel a hatóság a jövőre nézve is szükségesnek tartja a gazdasági reklámtevékenység átfogó ellenőrzését.