Keresés a tartalomban:
Jog

Segítség a légiutasoknak

2013. november 22., MTI/SV
Címkék: légitársaság járattörlés kártérítés légi utas
Becslések szerint a légijáratok csaknem fél százalékánál fordul elő olyan esemény, amely az uniós szabályok szerint kártérítési kötelezettséget vonhat maga után, ennek mértéke utasonként hatszáz euró is lehet. Több százezer forinttól esnek el azok a légi utasok, akik nem tudják, milyen jogok illetik meg őket. Olyan egyedülálló online szolgáltatást indított a magyar alapítású Flight Refund, amely gyors és hatékony segítséget jelent az utazóknak a kártalanítási folyamat lebonyolításában.

Új szolgáltatás a kártérítési igény érvényesítésére

A Flight Refund abból a célból alakult, hogy az EU-n belül üzemeltetett légitársaságok utasainak érdekeit érvényesítse a légitársaságokkal szemben. A szervezet a közép- és kelet-európai régión belül elsőként Magyarországon lépett piacra.
 
Bármely unión belüli légitársaság járatának több mint háromórás késése, váratlan törlése vagy a túlfoglaláskor előforduló beszállás megtagadása esetén átvállalják a kártérítési folyamat lebonyolítását a kárt szenvedett utazótól. A kártérítés mértéke különböző feltételektől függően akár hatszáz euró is lehet utasonként. Tapasztalatok szerint egy kártérítési igény érvényesítése hosszadalmas jogi és adminisztratív folyamat. Ennek lebonyolítása nem mindig egyszerű, és a megfelelő jogi képviselet általában elengedhetetlen.
 
A Flight Refund abból a célból alakult, hogy az EU-n belül üzemeltetett légitársaságok utasainak érdekeit - a szükséges jogi és technikai erőforrásokkal rendelkezve - az utas nevében a légitársaságokkal szemben érvényesítse. Az utasnak nincs más dolga, mint hogy a flight-refund.eu oldalon egy néhány perc alatt kitölthető űrlapon a kárigényét bejelentse. A Flight Refund ekkor felveszi a kapcsolatot a légitársasággal, és ha jogos az igény, kártérítés megfizetésére szólítja fel. A bejelentés és a kártalanítási folyamat az utas részéről kockázatmentes, mivel neki kizárólag sikeres végkimenetel esetén kell sikerdíjat fizetnie.
 
A Flight Refund célja, hogy a magyarországi piaci bevezetés után a régió más országaiban is megjelenjen egyszerű, könnyen kezelhető online szolgáltatásával. A társaság mindenütt ahhoz kíván szakértő segítséget nyújtani, hogy a kártérítési folyamat a lehető leggyorsabban lezáruljon, és az utasnak járó kártérítés minél hamarabb kifizethető legyen.

Az utasjogok online érvényesítésére létrejött flight-refund.eu a napokban múlt egy éves. Az első év tapasztalataiból kiderül: különösen a régióban aktív fapados légitársaságok és charter-szolgáltatók utasai nem számíthatnak sok jóra, ha önállóan kívánják jogaikat érvényesíteni.
 
A flight-refund.eu mostanra a fapados légitársaságok figyelmét is felkeltette, a cégek mindent megtesznek azért, hogy ellehetetlenítsék utasaik kártérítéshez jutását. Az elmúlt egy év során összegyűlt tapasztalatok szerint ne számítson könnyű önálló érdekérvényesítésre az, aki a régióban aktív fapados légitársaságoktól és charter szolgáltatóktól repülőjegyet vásárol, ha a gépe késik, váratlanul törlik, esetleg visszautasítják a beszállását. Nem lesz könnyebb helyzetben az utas akkor sem, ha vis maior esetén a kártérítési igényt a késés vagy törlés miatt nem lehet érvényesíteni, bár elvárná, hogy kárát a légitársaság enyhítse. Jól látszott ez a múlt hétvégén sűrű köd miatt a környező reptereken rekedt közel 700 utas esetében is. Ezen utaztatók látszólag nem vesznek tudomást az érvényben lévő jogszabályról és utasaik jogairól.
 
Az elmúlt év károsultjai közül a legtöbben a légitársaságtól kapott első visszautasító levél után fordultak a flight-refund.eu-hoz. Voltak már olyan extrém esetek is, amelyekben másfél-két éves folyamatos levelezés után kerültek megoldandó ügyek a jogi utaskísérőhöz.
 
Mindennel próbálkoznak
 
A kártérítésre kötelezhető légitársaságok egyelőre úgy tűnik, ellenállnak. Igyekeznek minden lehetséges körülményről azt bizonyítani, hogy hatáskörükön kívül esik, és ezzel lezártnak tekintik az ügyet. Az elmúlt egy év két legemlékezetesebb légitársasági kifogása:
 
Egy charter gép 6 órás késését követően azzal védekezett, hogy az utas nyaralása a késés ellenére is tartalmas lehetett: "....felperesek igen csekély késedelmet szenvedtek, különös tekintettel arra, hogy alperes charter járatokat üzemeltet, amelyek egy hetes külföldi tartózkodásra, illetve azokról visszautaztatták az utasokat, így az utasok nyaralása egy hét viszonylatában érdemben semmivel sem lett rövidebb...."
 
Egy másik, fapados járat a mintegy 4 órás késését rágcsálók garázdálkodására fogta: "...az indulást megelőző takarítás során rágcsáló jelenlétére utaló nyomokat találtunk a gépen..."
 
A flight-refund.eu mindezen nehézségek ellenére továbbra is legfontosabb feladatának tekinti, hogy változtasson ezen a kultúrán és érvényre segítse az utasok jogait.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez