Kitekintő
Hangulatjavítás vásárlással
2013.november 13.,
marketinginfo/SV
A MasterCard nyolc európai országban, 12 ezer ember megkérdezésével készített készített kutatása kimutatta, hogy a fogyasztók több mint fele alapvető szükségletnek tartja, hogy rendszeresen meglepje magát valamilyen aprósággal.
A MasterCard számára készült felmérésben részt vevő minden ötödik válaszadó bevallotta, hogy annak ellenére vásárol saját kedvére, hogy tudja, inkább takarékoskodnia kellene. Sőt, az elmúlt évek gazdasági nehézségei nemhogy csökkentették, inkább növelték az európai fogyasztók igényét a kényeztető vásárlások iránt.
A nyolc vizsgált ország közül (Belgium, Franciaország, Nagy Britannia, Németország, Olaszország, Oroszország, Svédország, Törökország) Németországban költenek magukra a legtöbbet a fogyasztók, átlagban 72 eurót alkalmanként, míg a britek a legóvatosabbak, vásárlásonként mindössze 32 eurós költéssel.
"A MasterCard felmérése rámutatott, hogy általános és alapvető fogyasztói viselkedés az élvezeti cikkek és szolgáltatások ad hoc vásárlása - mondta el Jennifer Palmer, a MasterCard Europe fogyasztói hitelezésért felelős vezetője. "Az ilyen költések elsődleges szerepe a hangulatjavítás és az önjutalmazás. Azt is megtudtuk, hogy az alkalmi vásárlások leginkább a hétköznapi problémák leküzdésében segítik az embereket, legyen az akár szakmai, magánéleti probléma vagy egy időjárási front. Érdekesség, hogy leginkább a kis értékű kényeztetések vannak pozitív hatással a hangulatunkra, mint például egy éttermi ebéd, vacsora, csokoládé vagy egy jó könyv vásárlása. Ezeknél a kis összegű költéseknél ugyanis kisebb a bűntudat érzése is."
Általánosan elmondható, hogy főként a hétvége felé lepjük meg magunkat valamivel (26%), de a különböző ünnepnapok (24%) is jó apropóként szolgálhatnak. A nők inkább költenek ruhára, táskára és cipőre, míg a férfiak inkább étteremben jutalmazzák magukat vagy elektronikai cikket vesznek.
A MasterCard felmérése - mely a fiatalok viselkedését is vizsgálta - kimutatta, hogy e csoport tagjai annak ellenére többet költenek élvezeti cikkekre, hogy tudják, inkább spórolniuk kellene. Sőt a válaszadók mintegy harmada (29,7%) nyilatkozta, hogy a nehéz időkben többet költ hangulatjavító céllal. Ezzel szemben, amikor több a bevétel, a fogyasztók inkább hajlamosak a takarékoskodásra.
A MasterCard kutatása szerint a fogyasztók kimutathatóan jobban szeretnek maguknak, mint másoknak vásárolni. A válaszadók 60%-a inkább vásárol saját részre, és ilyenkor 5 euróval többet is költ, mintha ajándékot venne. A válaszadók egytizede mondta azt, hogy amikor meglepetést vesz, azt reméli, valamilyen módon ő is részesül majd az ajándékból.