Keresés a tartalomban:
Autó

Formula E: közeleg a start!

2013. november 26., Szabó Zoltán Attila
Címkék: forma 1 elektromos autó Indy Car verseny Vettel
Történelmi pillanat előtt állunk: jövő ősszel elrajtol a Formula E bajnokság, amelyen csak elektromos autók fognak szerepelni. A mezőny Pekingből indul és 2015. június 27-én zár Londonban. A Forma-1 és az IndyCar nagyjai közül többen rajonganak az ötletért – nem úgy az idei bajnok, Vettel!
A Ferrari és a Mercedes még sehol, ám a Forma-1-ben jeleskedő, világbajnok alakulatok közül három (Williams, McLaren, Renault) már biztosan részese lesz a legelső e-futamnak. Nemrég Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke és Alejandro Agag, a Formula E Holdings vezetője közösen leplezte le a bajnokság kocsiját. (Tudnivaló, hogy a 2014-es versenysorozatban még minden csapat ezzel a kocsival indulhat, később nyílván változni fog a képlet…)
 
A versenyautót a Frédéric Vasseur által vezetett Spark Racing Technology tervezte, építette. A karosszériát az olasz Dallara konstruálta. Szénszálból és alumíniumból készül a burkolat. Az elektromos motort, a váltót, és az elektronikát a McLaren Electronics Systems biztosítja. Az akkumulátorokról és az azokat kezelő berendezésekről a Williams Advanced Engineering gondoskodik. A teljesítményt a Renault optimalizálja. A gallok integrálják a rendszereket is.
 
A Michelin szállítja a 18 collos abroncsokat, amelyek egyaránt alkalmasak nedves és száraz pályára is, így nem lesz kerékcsere. Az autó tervezése és kifejlesztése 10 hónapot vett igénybe. Összesen negyvenkettőt gyárt belőle a Spark. Jean Todt a gépezetet látva lelkesedett: „minden partnernek gratulálok, akik érintettek a teljesen elektromos SRT_01E megalkotásában – ez egy fantasztikus eredmény”.
 
Nem rossz ómen, hogy a Forma-1-ért annyira sosem lelkesedő Amerika nagymenői is harcba szállnak jövőre. Az indianapolisi Andretti Autosport például. Az istálló nyert az IZOD IndyCar Seriesben, a Firestone Indy Lightsban, a Pro Mazda Championshipben, az USF2000 National Championshipben. Az IndyCarban négy címet gyűjtöttek be.
 
A vezér, Mario Andretti 1978-ban a Lotusszal nyert világbajnokságot. Az IndyCar sorozat négyszeres bajnoka. A Daytona 500-ast is „hozta” egykoron. Negyvennégy évesen újabb csúcsokat hódított a Newman/Haas csapattal. Ezekben az időkben lett fia a csapattársa, aki szintén sokra vitte. Michael a McLaren pilótája volt. Habár nem ott volt igazán sikeres. Idővel le is cserélték Mika Hakkinenre. Viszont győzedelmeskedett Super Vee-ben és a Champ Car Atlantic Championship-ben. No és nyert Le Mansban. Jó ideje együtt vezetik már a „családi” vállalkozást…

A nagykövet: Gil de Ferrant

Az elmúlt évek nagy bajnoka, Sebastian Vettel kijelentette: nem tetszik neki a Formula E ötlete! „Nem gondolom, hogy ez lenne a jövő. Szerintem az emberek azért jönnek ide, hogy érezzék a Forma-1-et, és nem sok mindent lehet érezni, amikor elhalad egy autó, és semmi mást sem hallasz, csak a szelet” – magyarázta a Red Bull sztárja.

Gil de Ferrant is aktivizálta magát. Az induló széria nagyköveti tisztét látja el. Ő is megfordult a Forma-1-ben, igaz, sportvezetői minőségben (Honda Racing F1 Team). Pilótaként az IndyCart kétszer nyerte meg. Győzött a Forma-3-ban is. Miként az Indianapolis 500-ason.
 
S ha már Andretti és Ferran, illetőleg IndyCar, hát a Dragon Racing sem maradhat ki a jóból. Sébastien Bourdais csapatát két pénzeszsák irányítja, Steve Luczo és Jay Penske. A csapat központja Los Angeles, a világ jelenlegi vezető piaca az elektromos autókat tekintve. A versenysorozaton kínai csapat is szerepelhet. Ráadásul a Team China Racing sem névtelen kezdő; olyan bajnokságokban indult eddig, mint az A1GP, a Superleague Formula, és az FIA GT1. Céljuk, hogy három év múlva saját géppel induljanak. Yu Liu, a vállalkozás elnöke szerint az autók futurisztikus hangja és a zéró emisszió mindenki számára érdekes lehet a milliárdos országban.
 
Amúgy az „őscirkuszt” 1950 óta rendezik meg. Az első győztes Giuseppe Farina (Alfa Romeo) volt. Az eddigi legkisebb különbséggel, fél ponttal Niki Lauda nyert világbajnokságot (1984). A Formula–1 történetében legtöbbször az olasz- és a brit nagydíjakat rendezték, de nagy hagyományokkal bír a monacói-, a belga- és a francia viadal is. A Magyar Nagydíj 1986 óra része a versenynaptárnak.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez