Visszhang
Fogyasztóvédelmi tanácsok karácsony előtt
2013. november 26.,
Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
A divany.hu interjút készített dr. Sárosi Veronikával, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület jogászával, melyben néhány hasznos tippet adott arra, hogy kerülhetők el a karácsonyi vásárlással kapcsolatos problémák.
1. Ne felejtse el, hogy hiába próbálják meggyőzni az ellenkezőjéről, a leértékelt árukra is ugyanazok a jogok vonatkoznak, mint a többire.
2. Csak és kizárólag a hibás termékek és szolgáltatásokkal kapcsolatban érvényesíthetünk szavatossági igényeket: ezekbe a "szorít" vagy "rossz a színe" tipikus helyzete sajnos nem tartozik bele.
3. A levásárlás, mint jogi kategória nem létező dolog. Amennyiben hibás termék esetén ajánlják fel, nem köteles elfogadni, ha viszont egy nem elég tetszetős termék ("szorít!" "nem jó a színe!") esetén ajánlják fel önnek ezt a gesztust, úgy örüljön, hiszen ez sem lenne kötelességük.
4. A hatályos jogszabályok szerint a fogyasztó szintén nem kötelezhető arra, hogy szervizbe vigye a hibás terméket. Természetesen a szavatossági igényeket egyébként mindig ott kell kezelni, ahol a pénzét hagyta!
5. A 3 munkanapos téveszme alapja az, hogy bizonyos – egy rendeletben felsorolt – tartós fogyasztási cikkek 3 munkanapon belüli meghibásodása esetén nem ajánlhatnak fel javítást, csak cserét. Más jellegű funkciója nincsen, így nem kötelesek a még bontatlan termékeket sem visszavenni.
6. Számos olyan esetben, amikor nem üzletben vásárol (pl. internetes vásárlás, termékbemutató, stb.), 8 munkanapon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől.
Az online vásárlás talán még rizikósabb. "A tavalyi évben az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez kiemelkedően magas számú panasz érkezett, melyek központjában az alábbiak álltak: gyakran a rendelés után nem találták meg az adott online felületet, és utólag kiderült, hogy esetlegesen nem is egy bejegyzett cégről volt szó. Ennek elkerülése érdekében keressünk rá a webshopra a cégjegyzékben, valamint olvasgassunk vásárlói véleményeket. Érdemes egy kicsit több pénzt rászánni bizonyos termékekre annak érdekében, hogy biztosan megfelelő boltból rendeljünk" - figyelmeztet dr. Sárosi Veronika.