Szolgáltatás
Zöld könyv az Európai Bizottságtól
A Bizottság konzultációt indít
2012. december 3.,
Európai Bizottság
Az e-kereskedelemben érdekelt vállalkozások jórészének forgalmában a karácsonyt megelőző hetek jelentik a csúcsot. Némelyikük azonban üzleti lehetőségektől esik el a szállítással kapcsolatos aggályok miatt. Tanulmányok szerint az uniós fogyasztóknak mindössze 9%-a vásárol termékeket online felületeken másik országból.
Ennek háttereként pedig mind az elektronikus kereskedelmet folytató kiskereskedők, mind a fogyasztók a weben megrendelt termékek kiszállítására igénybevett csomagkézbesítő szolgáltatásokkal kapcsolatos aggályokat fogalmaznak meg.
A másik tagállamba irányuló csomagkézbesítést az online kiskereskedők 57%-a a kereskedelmet hátráltató akadálynak véli, a fogyasztóknak pedig 47%-a nem bízik a határokon átnyúló tranzakciókhoz kapcsolódó szállításokban. A hatékony kézbesítési és (visszaküldési) rendszer kulcsfontosságú az e-kereskedelem további növekedésének előmozdítása, és ezáltal a fogyasztók választási lehetőségeinek és kényelmének növelése szempontjából.
Sürgősen orvosolni kell a kézbesítéssel kapcsolatban megfogalmazott aggályokat, és javítani kell a kézbesítési rendszereken. Ebből a megfontolásból a Bizottság ma zöld könyvet fogadott el a csomagkézbesítési szolgáltatásokról folytatandó konzultációról, amelyben külön hangsúlyt helyezett a tevékenység határokon átnyúló jellegével összefüggő kérdésekre és az e-kereskedelem szükségleteire.
Michel Barnier, a belső piacért és a szolgáltatásokért felelős európai biztos kijelentette: „A zöld könyvvel megvalósuló konzultáció révén meghatározhatjuk az egységes piaci csomagkézbesítés fejlesztéséhez szükséges megfelelő intézkedéseket. Az Unió egészére kiterjedő, rugalmas és jól működő, a fogyasztók elvárásaira és az e-kereskedelem sajátos szükségleteire összpontosító kézbesítési rendszer közvetlenül hozzá fog járulni az e-kereskedelemnek a növekedés és a munkahelyteremtés ösztönzése terén kínálkozó óriási lehetőségeihez.”
A zöld könyv legfontosabb fejezetei
A fogyasztók és az uniós online kiskereskedők által tapasztalt problémák és kihívások kezelése érdekében három kiemelt terület került meghatározásra:
- A csomagkézbesítő szolgáltatások által a fogyasztók és a kkv-k számára kínált kényelem javítása szerte az EU-ban;
- Költséghatékonyabb kézbesítési megoldások, a fogyasztók és a kkv-k számára pedig jobb árak biztosítása;
- Az interoperabilitás javítása a kézbesítési szolgáltatók között (hatékonyabb partnerségek és együttműködések révén), illetve a szolgáltatók és az online kiskereskedők, nevezetesen a kkv-k között.
A zöld könyvön keresztül a Bizottság össze fogja gyűjteni az online vásárolt termékek kézbesítési piacának aktuális helyzetét jellemző információkat, és meg fogja határozni az EU egészét felölelő integrált csomagkézbesítési piac megteremtése előtt álló potenciális akadályokat.
A Bizottság meg kívánja ismerni az érdekelt felek véleményét arról, hogy miként lehetne az ügyfelek, a vállalkozások és a végső fogyasztók érdekeinek a legjobban megfelelni. A begyűjtött információk alapján a Bizottság megoldásokat fog kidolgozni egy olyan zökkenőmentesen működő uniós csomagkézbesítési hálózat megteremtésére, amellyel ösztönözhető az e-kereskedelem bővülése, egyúttal biztosítható, hogy az e-kereskedelem előnyei a fenntartható és jól működő kézbesítési rendszeren keresztül az állampolgárok és a kkv-k számára Európa összes régiójában elérhetőek legyenek.
Az érdekeltek a konzultáció keretében 2013. február 15-ig tehetik meg észrevételeiket.