Autó
Gyalog-galopp Honda-módra
2012. május 16.,
Szabó Zoltán Attila
A Honda nagy erőkkel építgeti a – remélhetően – szép, új világot. Élenjárnak a robotikában, az elektromos automobilok kifejlesztésében, a hibrid-technológiában. Mi több, itt a UNI-CUB elnevezésű masina, ami leginkább valamilyen edzőtermekben használatos eszközhöz, netán a mobilklímához, urambocsá’ a kerekes sámlihoz hasonlatos gépezet, bár „rokona” a monociklinek is.
Japánban leleplezték a UNI-CUB (ejtsd: junikáb) névre keresztelt „személyi közlekedési eszközt”, amit úgy terveztek, hogy tökéletes összhangban legyen a felhasználóval. A kompakt építésmód és a rendkívül kényelmes ülés révén a szerkezet egyedülálló szabadságot nyújt tulajdonosának, aki éppoly szabadon mozoghat bármely irányba, mintha csak sétálna.
A UNI-CUB a 2009-ben bemutatott U3-X továbbfejlesztett változata, mely két nagyszerű technikai újdonságnak köszönheti egyedülálló képességeit. Az egyik a Honda mérnökei által kidolgozott egyensúlyozó-rendszer, a másik a – szintén saját tervezésű – Honda Omni Traction Drive System, azaz a világ első szabadon forgatható hajtott kereke. Ezek révén válik lehetségessé, hogy a felhasználónak mind az elinduláshoz, mind a megálláshoz, mind a forduláshoz elegendő csupán áthelyeznie a testsúlyát.
Az alacsony ülésmagasságának köszönhetően az UNI-CUB vezetője könnyedén lerakhatja a lábait, egyszersmind az utat is belátja, hisz’ a nyeregben ülve megegyező a szemmagasság a többi gyalogoséval. Ez a kialakítás összhangba hozza a UNI-CUB „pilótáját” a többi korzózóval, így a zsúfolt járdákon, épületekben is kényelmesen közlekedhet. A Honda bemutatótesztjei 2012 júniusában indulnak a Japán Nemzeti Múzeum tudományos és innovációs részlegén. A beltéri próbák során nem csak a járművet vizsgálják majd a kutatók, hanem a különféle felhasználási köröket is.
A UNI-CUB egyensúlyozó-rendszerét a Honda Robotics dolgozta ki a humanoid robotok fejlesztése során. Többek között ASIMO, a világhírű emberszabású robot is erre a technikára épül. A Honda jövőben is folytatja a következő generációs közlekedési eszközök kutatását és fejlesztését.
A kompakt kialakításból fakadóan a UNI-CUB és pilótája nem foglal nagyobb helyet, mint egy átlagos ember, így a nagy gyalogosforgalom és a szűk folyosók sem jelentenek akadályt. A tökélyre fejlesztett kerékkonstrukció és a nagy precizitású irányító-, illetve egyensúlyozó-rendszer révén a meredekebb emelkedőkön, valamint lejtőkön is könnyedén elboldogul a jármű. Mikor a pilóta áthelyezi súlypontját, a UNI-CUB beépített szenzorjai érzékelik, hogy a vezető merre dől, a vezérlőelektronika pedig kiszámolja, milyen irányba, s mekkora sebességgel kíván haladni a sofőr. Az érintőpanel okostelefonokkal és egyéb eszközökkel is kompatibilis, számtalan további irányítási módot kínálva a felhasználó számára.
A UNI-CUB műszaki adatai:
Méret (h/m/sz) |
520/345/745 mm |
Ülésmagasság |
745–825 mm |
Akkumulátor típusa |
Lítium-ion telep |
Végsebesség |
6 km/óra |
Hatótávolság |
6 km |
Felhasználási terület |
Akadálymentesített belső tér |