Élelmiszer
Fogyasztók az élelmiszerbiztonságról
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal közvélemény-kutatása
2012. május 18.,
NÉBIH
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági hivatal (NÉBIH) által rendelt közvélemény-kutatás a hazai élelmiszerbiztonság helyzetét és a lakosság hivatallal szembeni elvárásait vizsgálta. A kutatás eredményei szerint a fogyasztók többsége úgy gondolja, hogy még inkább meg kellene erősíteni az állami szerepvállalást az élelmiszerbiztonság területén.
Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal
A vizsgálat abból a célból készült, hogy a NÉBIH megismerje a hazai élelmiszerbiztonságról kialakított képet, illetve a fogyasztók hatósággal szembeni elvárásait. A kutatás 2012. február 2. és március 24. között készült, 1017 ember személyes megkérdezésével.
A vizsgálat alapján elmondható, hogy míg a fiatalabb korosztály nem gondolja, hogy a hazai élelmiszerek biztonságosak lennének, addig az idősebb korosztály jobbnak ítéli a hazai élelmiszerbiztonságot. A hatóság ismertségére rákérdezve az is kiderült, hogy a magasabb végzettségűek ismerik a hatóság munkáját és jobban megbíznak benne. Az átlagos jövedelmű válaszadók szerint pedig a vásárlás helyszíne, a kiválasztott termék márkája határozza meg az élelmiszerek biztonságát.
A kutatás eredményei szerint a lakosság kifejezetten elvárja a határozott állami szerepvállalást az élelmiszerbiztonság területén, sőt kifejezetten igénylik, hogy az élelmiszerlánc felügyelete egy kézben, egy hatóság alatt összpontosuljon. A megkérdezettek többsége, 58,39 %-a ugyanakkor úgy gondolja, hogy a hatóság eszközeit még inkább meg kellene erősíteni. Csupán 16,85 %-uk véli úgy, hogy az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság eszközeinek jelenlegi szinten tartása elegendő. A válaszadók kis része, 3,97 %-a gondolta úgy, hogy felesleges az élelmiszerlánc ellenőrzésbe befektetni.
A NÉBIH a kutatás eredményeire alapozva a jövőben törekszik a fogyasztók igényeinek kielégítésére. A hatóság partnerségi viszony kialakítására törekszik a fogyasztókkal és a vállalkozásokkal egyaránt. A hivatal nyitott ezért a lakosság által jelzett problémákra, továbbá cél a vállalkozások számára a tanácsadás a jogszabályok értelmezésében és a jó gyakorlatok megtalálásában.