Jog
Fókuszban a kiszolgáltatott fogyasztók
2012. május 22.,
EP Hírek
Élete folyamán valamilyen szempontból mindenki kiszolgáltatott fogyasztó lehet, ezért minél jobban meg kell erősíteni ennek a csoportnak a védelmét. María Irigoyen Pérez (szocialista, spanyol) képviselő jelentéséről kedden szavaz az Európai Parlament. A jelentés szerint a jelenlegi uniós fogyasztóvédelmi szabályok nem mindig elégségesek, és különösen a pénzügyi és közlekedési ágazat, valamint az internet számít problémás területnek.
A fogyasztóvédelem fontos uniós politika, eddig azonban az uniós jogszabályok eseti alapon foglalkoztak a kiszolgáltatott fogyasztói csoportok (idősek, gyermekek, fogyatékkal élők, egy adott ország nyelvét vagy a piaci viszonyokat nem megfelelően ismerők) helyzetével. Ezért az Európai Bizottságnak és a tagállamoknak egy olyan átfogó stratégiát kell kidolgoznia, amely a társadalmi és fogyasztói szokások változását egyaránt figyelembe veszi és nyomon követi.
Pénzügyek
- A pénzügyi termékekre vonatkozó információk nem mindig kielégítőek. Az Európai Bizottság felmérése szerint pénzintézetek a 70%-a a honlapján nem tüntet fel minden szükséges információt a pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatban. Az EP jelentése szerint ezért egyértelmű és könnyen érthető információra van szükség, de bővíteni kell a lakosság pénzügyi ismereteit is.
Élelmiszerek
- A fiatalok és gyermekek sokkal fogékonyabbak a magas zsír- só- és cukortartalmú termékeket népszerűsítő reklámokra. Az EP jelentése szerint ezért az Európai Bizottságnak fel kell mérnie, hogy szükség van-e a vonatkozó reklámszabályok szigorítására.
Közlekedés
- A jelenlegi szabályok ellenére az utasok gyakran kerülnek kiszolgáltatott helyzetbe, különösen, ha járatuk késik vagy törlik azt. A helyzet még rosszabb a fogyatékos utasok számára. A fapados légitársaságok átláthatatlan árképzése pedig gyakran azt eredményezi, hogy az utasok egy része háromszor többet fizet utastársaiknál. Az Európai Bizottságnak ezért az utasjogokról szóló uniós jogszabály felülvizsgálatakor a kiszolgáltatott fogyasztói csoportok érdekeit is figyelembe kell vennie.
Internet
- A közösségi oldalak célzott hirdetéseikkel kihasználva a csoportnyomás hatását gyakran potenciális veszélyt jelentenek a fiatalkorúak számára. Az EP szerint ezért kell megvizsgálni, hogy milyen hatása van a félrevezető és agresszív hirdetési gyakorlatoknak a kiszolgáltatott fogyasztói csoportokra.
Liberalizált piacok
- A különböző szolgáltatások piacának liberalizációja azt is jelenti, hogy bizonyos fogyasztói csoportoknak nehezebb azonosítani a fogyasztási szokásaiknak legjobban megfelelő árakat, és a szolgáltatóváltás vagy a számlák értelmezése is problémát jelent. Az EP szerint ezért a Bizottságnak, a tagállamoknak és a vállalatoknak együttesen kell biztosítaniuk, hogy egyértelmű, érthető és összehasonlítható információt kapjanak a fogyasztók a szolgáltatások díjairól és feltételeiről.