A legtöbb gépjármű-kategóriában jelentősen csökkent a regisztrációs adó. Ennek megfelelően az év első négy hónapjában a tavalyi évkezdethez képest több mint megduplázódott a külföldről behozott használt autók száma. Bár ezek a járművek sokszor igen kedvező áron kaphatók, megvásárlásuk az átlagosnál nagyobb körültekintést igényel.
Mivel az autósok – az ismét kedvezőbbé váló forintárfolyam által is ösztönözve – egyre több ilyen jármű hirdetésével találkozhatnak, a Használtautó.hu vezető autós szakportál alábbi elemzésében összegzi, melyek a leggyakoribb csapdahelyzetek, amelyek többsége kis körültekintéssel kikerülhető.
Helyesen kell számolni a regisztrációs adóval
„Bár a regisztrációs adót a vásárlóval fizettetik meg, a külföldi papírokkal rendelkező autók hirdetőinek mindössze 36 százaléka tünteti fel a hirdetéseiben a fizetendő regisztrációs adó összegét – osztja meg a tapasztalatait Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. – Mivel a találati lista ár szerint rendezi a keresett autókat, oda kell figyelni, hogy az összehasonlítás során milyen árakat viszonyítunk egymáshoz.”
Különös figyelmet érdemel az autó motorjának emissziós besorolása. Gyakran ugyanazon típus azonos évjáratú példányai között is találunk olyanokat, amelyek eltérő kibocsátási besorolással rendelkeznek. Mindezt azért különösen fontos figyelni, mert az Euro 4 és az Euro 5 besorolású autók regisztrációs adó-mértéke között például négyszeres a különbség!
Amennyiben az életkorról, a hengerűrtartalomról és a emissziós besorolásról pontos adatokkal rendelkezünk, a regisztrációs adó pontos összegének kiszámításához elegendő az interneten (többek között a Használtautó.hu oldalain) fellelhető kalkulátorokat használni. Figyeljünk oda arra, hogy idei kalkulátorokkal számoljunk, mert ahol nem frissítették az adatokat, egészen eltérő eredményekre juthatunk.
Tippek szándékos megtévesztés ellenHirdetés alapján senkinek ne adjunk előleget külföldön lévő autó behozatalára, bármennyire is kedvezőek a kínált feltételek! Bár az ilyen jellegű hirdetéseket a Használtautó.hu munkatársai folyamatosan figyelik és észlelés után azonnal eltávolítják a portál oldalairól, azok felfedezéséig sokan találkozhatnak effajta ajánlattal. Bármilyen meglepő, a közelmúltban rengetegen meg is bíztak a kedvező feltételeket ígérő csalókban. Az elmúlt egy-két év során 25-30 ilyen ügyben indított rendőrségi nyomozás esetén kérték a Használtautó.hu szakembereinek segítségét.
Külföldi autók esetén az alábbi jelek is óvatosságra inthetnek:- Szervizkönyv – dacára az elvileg több éves eltérésnek, valamennyi bejegyzés ugyanazzal az írással, tintával szerepel
- Rendszámtábla kerete – Érdemes utánajárni, mi az oka, hogy a rendszámkereten szereplő felirat más földrajzi helyre utal, mint az állítólagos származási város vagy ország. Ugyanígy gyanakvásra adhat okot, ha például németországinak beállított autó szélvédője svájci autópálya-matricával van tele
Szervizadatok lekéréseA külföldről behozott autók tú
lnyomó részét – sokszor egy vállalati flotta tagjaként – hivatalos szervizben tartották karban. Ezért esetükben hazai márkaszervizeken keresztül is néhány perc alatt elérhetőek az autó előéletére vonatkozó adatok. Ha az eladó bármire hivatkozva nem egyezik bele ebbe a lekérdezésbe, érdemes beszüntetni a tárgyalást.
Kilométeróra Külföldi autók esetében a szervizadatok lekérése különösen hasznos információval szolgálhat a ténylegesen futott kilométerekkel kapcsolatban. Mivel a vásárlók elvárásai – kedvező áron keveset futott autóhoz jutás – gyakran irreálisak, feltűnően sok autót hirdetnek meg a lélektaninak számító 100 ezer kilométeres futásteljesítmény alatt (lásd ábra).
A lekérdezés nyomán azonban gyorsan kiderülhet, hogy a 95 ezres futással kínált autó már másfél éve túlesett a 120 ezres szervizelésen.
Ha az autó még külföldön van…Nem csupán magyar területen található, hanem még a határokon túl lévő külföldi autók hirdetéseivel is egyre gyakrabban találkozhatunk. Ilyenkor érdemes figyelembe venni, hogy a határok ugyan fokozatosan eltűnnek, a távolságok azonban megmaradnak.
Egy külföldön vonzó áron kínált kocsiért kiutazni is óriási költség: a jelenlegi benzinárak mellett 8 literes átlagfogyasztással egy Frankfurt-környéki autó esetében ez oda-vissza közel 80 ezer forintot jelenthet. Ráadásul az eladó könnyen vissza is élhet a távolságból fakadó idő- és pénzráfordítással: eltitkolhat kisebb sérüléseket, hibákat, nagyobb felszereltséget jelölhet be az adatlapon, arra számítva, hogy kisebb eltérések miatt a vásárló inkább kompromisszumot köt, csak ne vesszen kárba a ráfordított pénze és energiája.
Ha a behozatalt is nekünk kell intéznünk, az utazás költségein kívül a következő tételek terhelhetnek bennünket: a járművet a vásárlás szerinti országban ki kell vonatni a forgalomból, ideiglenes kiviteli rendszámot váltva ki rá, Az ilyenkor mindig kötelező műszaki vizsga, a forgalmi, a törzskönyv és a rendszám költségei idehaza a regisztrációs adón felül is közel 40 ezer forintot tesznek ki. Nem szólva az EU-n kívülről származó autókról, ahol az egyedi forgalombehelyezési engedély és az eredetvizsga legalább ugyanekkora további terhet jelentenek.
Ha mégis rászánjuk magunkat, hogy külföldön szerezzük be autónkat, a következő tanácsokat fogadjuk meg:
- Ne egyetlen ajánlat birtokában induljunk el, a környéken található több ajánlat birtokában kevésbé kényszerülünk rossz kompromisszumokra
- A hirdetett autók szervizmúltját, vagy akár felszereltségét a márkák központi adatbázisából már idehaza igyekezzünk alaposan felderíteni
- Ha ismerünk olyat, aki hasonló céllal készül kiutazni, az utazási költségek megosztásával is csökkenthetjük a járulékos költségeket
Az idén életbe lépett adóváltozások miatt megfelelő körültekintés mellett még abban az esetben is megérheti ilyen járművet venni, ha a megfelelő állapotba hozás érdekében további összegeket kell rákölteni. Fontos azonban, hogy a pótlólagos ráfordítási igényekkel még a vásárlás előtt tisztában legyünk, azokkal reálisan számolni tudjunk.