Keresés a tartalomban:
Élelmiszer

Nehezen mozduló fair trade piac

2012. május 18., Kosár összeállítás
Címkék: fogyasztó fair trade Dolceta logo Fairtrade Labelling kávé
A méltányos kereskedelem az etikus gazdálkodás egyik fontos területe. Manapság már nem számít kuriózumnak, és hipermarketek, élelmiszerláncok is forgalmaznak fair trade termékeket, ám a keresletet növekedése elé nehézségeket „gördített” a recesszió.
„A fair trade méltányos árakon, tisztességes munkakörülményeken, helyi fenntarthatóságon és tisztességes kereskedelmi feltételeken alapuló gazdasági kapcsolat a fejlődő országok dolgozóival és gazdálkodóival” – hangzik a Dolceta fogyasztói honlap meghatározása. Lényegében arra utalnak, hogy a fejlődő országok termelőit méltányos módon kezelik, hogy segítséget nyújtanak a szegénység és az egyenlőtlenségek leküzdéséhez.
 
A fair trade termékeket az ugyanilyen nevű logo jelöli, amely a Fairtrade Labelling Organisations International (FLO) tulajdona. A védjegy megszerzéséhez körülbelül 6-700 ezer forintnyi összeget kell fizetnie egy gazdálkodónak, vagy szövetkezetnek.
 
A rendszer ellenzői szerint ez „csupán a szegény országok gazdag parasztjainak juttatott szubvenciós rendszer”, pártolói szerint viszont nem csupán tisztességes kereskedelmi szisztéma, hanem a fejlődő országok közösségeinek felemelkedését szolgálja.
 
Tény, a nyolcvanas években a kávé kereskedelméből származó bevétel 30 százaléka a termelő országoknál maradt, napjainkban ez csak 10 százalék. Az ugyanebben az időszakban kialakuló, s a rendszeren változtatni kívánó méltányos kereskedelem idealisztikus ötletnek tűnt, de mára milliárdos profitot hozó üzletággá nőtte ki magát. A forgalom Nagy-Britanniában, a Benelux-államokban és Skandináviában a legnagyobb; ezen országokban tudatosan keresik a fogyasztók a fair trade termékeket. A rendszer azonban „békeidőben” is drágának számít, a recesszió pedig komoly nehézségeket gördített a méltányos kereskedelem elé.

Az „egyetlen igazi tanúsítvány”


„A Tchibo a Fairtrade-del közösen együttműködik számos fair trade kisgazdasággal a kávé szektoron belül. Ezáltal aktívan hozzájárul ahhoz, hogy ezekben a gazdaságokban a farmerek élet- és munkakörülményei jelentősen javuljanak” – tudtuk meg a Tchibo Budapest Kft kommunikációs osztályától. Bár 1998 és 2005 között a fair trade kávé nemzetközi éves eladási forgalma 40, a teáé 33 százalékkal emelkedett, a német piacon a méltányos kereskedelemmel forgalmazott élvezeti cikk még mindig luxus. „Pedig a Fairtrade-tanúsítvány Németországban teljes mértékben elfogadott jelkép, s bizonyos értelemben az „egyetlen igazi tanúsítvány” a német fogyasztók szemében” – figyelmeztet a kávés óriáscég.

Mi a helyzet itthon?

Egy kutatás szerint a magyar vásárló általában rossznak érzi az anyagi helyzetét ahhoz, hogy úgy érezze, vásárlásával segíthet a fejlődő országokban élő termelők helyzetén.
 
Az Unilever több százezer kisvállalkozással dolgozik együtt világszerte. Vannak köztük kisbirtokos földművelők, mikro- és kisvállalkozások, amelyek terjesztik vagy árusítják termékeit. Legtöbbjük a fejlődő világban él. A vállalat azon dolgozik, hogy támogassa ezeket az embereket szaktudásuk fejlesztésében és termelékenységük javításában, hogy ezáltal magasabb jövedelemhez jussanak, és magasabb életszínvonalat érhessenek el – hangzik a cég fair trade filozófiája.

Milyen a hiteles pálmaolaj?

Az élelmiszergyártó cég jelentős előrelépéseket tett annak érdekében is, hogy 2015-re a felhasznált pálmaolaj is kizárólag hitelesített, fenntartható forrásokból származzon. A jelenlegi pálmaolaj beszállítóik 15 százaléka már megfelel a Green Palm (a fenntartható pálmaültetvényekről származó olaj kritériumrendszere) előírásainak. 2015-re a csomagoláshoz felhasznált papír 75 százalékát fenntarthatóan irányított erdőgazdaságból szerzi majd be, vagy újrahasznosított papírból készíti. 2020-ra pedig ez az arány elérheti a 100 százalékot – ígérik.
 
Az egyik alternatív kereskedelmi szervezettel, az Esőerdő Szövetséggel (Rainforest Alliance) ugyancsak mindkét világcég együttműködik. A szövetség elsősorban teával, banánnal és csokoládéval foglalkozik, illetve a „fair” kávéforgalmazást tanúsítja, de más specifikációk mentén. Az Unilever tervei szerint 2015-re minden doboz Lipton tea alapanyagát kizárólag az Esőerdő Szövetség által hitelesített forrásokból szerzi be – ha a gazdasági helyzet is megengedi, tehetnénk hozzá.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez