Jog
A weben vásárlónak is vannak jogai
2011. május 31.
A parlament Fogyasztóvédelmi bizottsága szerint ideje frissíteni a webes kereskedelem szabályait. A módosítás elsősorban a kereskedők tájékoztatási kötelezettségét és a vásárlók nyolc napon belüli elállási jogát érintené.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 2004-től folyamatosan, próbavásárlásokkal vizsgálja az érintett területet, ezen belül az előzetes tájékoztatási kötelezettséget, a szerződés tartalmára és teljesítésére vonatkozó követelmények teljesülését. Sajnálatos tényként fogalmazták meg, hogy egyes weboldalak üzemeltetői még ma is úgy gondolják, hogy bármit megtehetnek a fogyasztókkal szemben. Éppen ezért a hatóság széleskörű tájékoztatással próbálja felhívni az előírásokra a figyelmet, azonban ez – sok esetben – még mindig kevésnek bizonyul.
A hatósági vizsgálatokból kiderült, hogy a legtöbb probléma az elállási joggal van, mely normál esetben indokolás és feltétel nélküli joga lenne a fogyasztónak. Ennek ismeretében fontos lépés volt a bizottsági ülés, hiszen elkezdődött a kormányzati oldal, a szakmai szervezetek, illetve a civil szervezetek közötti párbeszéd egy hatékony megoldási javaslat kidolgozása érdekében.
Megérett az idő a változtatásokra, a jogszabályok új körülményekhez igazodó frissítésére. A módosításokat elsődlegesen a webkereskedőkre rótt tájékoztatási kötelezettség terjedelme és a fogyasztókat megillető, 8 munkanapon belül indokolás nélkül gyakorolható elállási jog feltételei tekintetében tartaná fogyasztóvédelmi szempontból indokoltnak a bizottság. A vonatkozó kormányrendeletben kell rögzíteni, hogy a vállalkozásnak a fogyasztó által kifizetett összeget kell visszafizetnie. A rendelet mondja ki továbbá azt is, hogy a vállalkozás által a fogyasztó részére küldendő írásbeli megerősítést tartalmilag egységesen, az ügylet megkötésével együtt járó dokumentumok mellett egy külön dokumentumon, vagy tartós adathordozón kapja meg a fogyasztó. Szükséges emellett a vállalkozások által kötelezően alkalmazandó, az elállási jog tartalmáról és a jog gyakorlásának feltételeiről szóló mintadokumentumot meghatározni a fogyasztók pontos és egyértelmű tájékoztatása érdekében.
A Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke egy olyan önszabályozó, egységes magatartási kódex bevezetését javasolta, mely nem a szűken vett jogszabályi követelményeket tartalmazza, hanem túlmutat azon és rendezi azokat a vitás kérdéseket, melyekre a vonatkozó jogszabály jelen állapotában nem ad választ.