Szolgáltatás
Megtévesztette fogyasztóit a Vodafone és a Magyar Telekom
2011. május 10.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a Vodafone és a Magyar Telekom ellen, mert a gyanú szerint reklámjaikkal megtévesztették a fogyasztókat.
Mindkét telekommunikációs vállalkozás széles körben jelentetett meg olyan tartalmú reklámokat 2010. év végén és 2011 elején, amelyben saját mobilinternet-hálózatát piacelsőségi állításokkal népszerűsítette.
A Vodafone múlt év decembere óta az alábbi kijelentéseket alkalmazta/alkalmazza:
„Válaszd a hozzád illőt és netezz Magyarország legjobb adathálózatán!”
„A Vodafone hálózatán böngészheted a leggyorsabban az internetet a hazai mobilszolgáltatók közül.”
„A Vodafone-nal az elsők között vagy. A mi mobil adathálózatunkon érhető el a legnagyobb le- és feltöltési sebesség és a leggyorsabb webböngészés a hazai mobilszolgáltatók közül.”
„Ossz meg mindent azonnal az ország leggyorsabb mobil adathálózatán!”
A Magyar Telekom februártól az általa alkalmazott kommunikációs eszközökön – egyebek mellett – az alábbi kijelentéseket alkalmazta/alkalmazza:
„Száguldj a leggyorsabb mobil adathálózaton!”
„Elsőnek lenni, vagy az elsők között lenni csak egy árnyalatnyi különbség.”
„Válaszd te is Magyarország leggyorsabb szélessávú mobil adathálózatát és oszd meg a legjobb sztorikat a barátaiddal azonnal!”
„Legyen nálad is a leggyorsabb a befutó!”
A GVH szerint a Vodafone által alkalmazott „legjobb adathálózat”, „leggyorsabb mobil adathálózat”, „leggyorsabb webböngészés” és „legnagyobb le- és feltöltési sebesség”, valamint ezekkel azonos tartalmú kijelentések, továbbá a Magyar Telekom által alkalmazott „leggyorsabb mobil adathálózat” és „leggyorsabb szélessávú mobil adathálózat”, valamint ezekkel azonos tartalmú – piacelsőségi – kijelentések a fogyasztók megtévesztésére lehetnek alkalmasak, tekintettel arra, hogy ezek valószínűsíthetően nem kellően alátámasztottak.
A GVH az utóbbi időben megnövekedett számban kap fogyasztói jelzéseket a mobilinternettel, illetve a mobilinternet - szolgáltatások reklámjaival kapcsolatban. Jelen eljárásokban két olyan kommunikációs kampány kerül vizsgálatra, amelyek mindegyike a mobilinternet - szolgáltatás egyik fő jellemzőjét, a gyorsaságot helyezi a középpontba, így a GVH álláspontja szerint különösen nagy hatással lehet a fogyasztók mobilinternet-szolgáltatás igénybevételére vonatkozó döntéshozatalára.