Autó
Fiat 500: élményautó aranyáron
2011. május 9.,
Szabó Zoltán Attila
Miután a Polski kimúlt, elszoktunk a kéthengeresektől. A Fiat 500 azonban visszatért a régi módihoz, habár nagyon is mai kisautót alkottak az olaszok. Kicsit és drágát, tegyük hozzá. A TwinAir Turbo Sport-változat például 4 000 500 forintba kerül alapáron, de a „fapados” modell (Fiat 500 1.2 8V Pop) sem két fillér, hiszen 3 200 500 forintért kínálja az importőr. De vajon megéri a befektetést?
Nagy marketingtalálmány a Fiat 500 újrafelfedezése. Egy legenda született újjá, mely igazán ütőképesnek a városi forgalomban számít, noha menettulajdonságai alkalmassá teszik akár hosszabb utak megtételére is. Hozzáteszem, hogy mondjuk egy 600 kilométeres táv teljesítését szigorúan két felnőtt embernek ajánlanám, kis pihenőkkel. A megfelelő komfortérzet – a lehetőségekhez, a méretekhez képest – garantálhatom. A jármű csomagtere egyébként alapesetben 180 literes, ami a hátsó ülések ledöntésével 550 literesre bővíthető. De akad azért itt még rakodótér, például az anyósülés üléslapja alatt.
Ha már a számoknál tartunk, a kocsi üzemanyagtartálya 35 literes. A fogyasztási mutató gyárilag, vegyes használat esetében 4,1 körül lett ugyan „belőve” de jómagam – fenntartva, hogy bennem van a hiba! – nemigen tudtam visszafogni a törpeparipát; stabilan hozta a 6 körüli értéket. Az 500-as „romboló” hossza amúgy 3545 mm, szélessége 1625 millimétert tesz ki, magassága 1490 milliméteres. A tengelytáv: 2300 mm. Kisebb a Toyota IQ-nál!
A lényegre térve: a Fiat TwinAir 0,9 literes, 875 köbcentiméteres, MultiAir szelepvezérlésű és turbófeltöltős erőforrása dicséretesen működik. A 85 lóerős teljesítményt simán hozza. Persze, a gokartos-robogós élmény is „szériatartozék”. Igaz, a hangoskodás, a rázkódás ezres fordulatnál alábbhagy. Megjegyzem, a MultiAir rendszert a Fiat Powertrain (FPT) fejlesztette és elsőként az Alfa Romeo Mitóba szerelték be két esztendeje. Csalódást nem okoz a váltó sem. A fokozatok elég hosszúak, minden kézre esik.
A Fiat 500-as praktikus városjáró kocsi. És tetszetős, ez nem is kérdés. A stílust azonban – utalnék beszámolóm első soraira – meg kell fizetni. Eléggé borsos áron. Persze akinek a legenda kell, annak megéri. Annak, aki a racionálisabb szempontokra vevő, inkább ajánlanám a kevésbé tetszetős, de kipróbált, tágasabb, családiasabb, több funkciós Pandát. Amelynek ráadásul számos technikai megoldása, részlete, eleme „visszaköszön” a Fiat 500-asban.