Szolgáltatás
Ár-összehasonlító oldalak: mi mennyi?
2011. május 12.,
Schäffer Dániel
Bár nálunk egyelőre még gyerekcipőben jár az ár-összehasonlítás, egyre népszerűbbek az ilyen az oldalak, és ha nem is mindig vásárlásra, de információgyűjtésre ma már sokan használják ezeket a szolgáltatásokat. Körülnéztünk, melyik mit tud, hogyan működnek, haszonnal lehet-e böngészni őket?
A legalább hetente internetezők 12 százaléka havi rendszerességgel vásárol a világhálón, több mint 40 százaléka pedig hagyományos bevásárlás előtt is legalább havonta információt gyűjt, árakat hasonlít össze a neten. Jellemzően a 18-29 éves korosztály, a felsőfokú végzettségűek, valamint a kisebb városokban élők vásárolnak online – derül ki a KutatóCentrum online piackutató cég felméréséből. Végigfutva az ár-összehasonlító oldalakat, hamar megmutatkozott, hogy elsősorban a műszaki cikk és a számítástechnika a sláger.
A kalcit tojástól a masszázsmedencéig
Főleg műszaki cikkekkel találkozhatunk, ha ellátogatunk az
Olcsóbbat.hu oldalára. A kezdőlapot uraló – műszaki cikkeket, és elektronikai termékeket tartalmazó – menüpontok böngészése után, a „További kategóriák” alatt még további 19 főkategóriát találunk, a DVD-ktől az utazásokig. Találhatunk egészség- és sportrovatokat is, melyeknél külön jó pontnak számít, hogy „mozgáskorlátozottaknak szóló sporteszközök” menüpontot is találunk. Egy terméket kiválasztva, kattintással össze tudjuk hasonlítani az ahhoz hasonló cikkek különböző üzletekben fellelhető árait.
Az
Árgép.hu ennél egyszerűbb felépítésű: a hét fő kategóriát tartalmazó termékkatalógust, vagy a keresőt használhatjuk. A rendelésnél és a kiválasztott termék megvásárlásánál célszerű figyelembe venni az oldal alján található apró betűs szöveget: „Minden ár az adott forgalmazótól származó bruttó ár, amely a szállítási költséget nem tartalmazza. Az adatok tájékoztató jellegűek.”
Összetett rendszerrel találkozhatunk az
Árukereső.hu ár-és termék összehasonlító portálon. Az oldalon tizennégy fő kategóriában böngészhetünk, a fő menüpontok alatt pedig kismilliónyi további csoportot találunk. Ha az „Összes kategória” menüpontra kattintunk, egy ABC sorrendet is kapunk, hogy így találjunk rá a tökéletes ablaktörlő lapátra, ne adj isten zuhanykabinra. Mély a merítés: a szerencsehozó ezoterikus kalcit tojástól (1540 Ft) – a 3 milliós luxus levegőfúvós masszázsmedencéig sok mindennek tisztába jöhetünk az árával, és ha pénztárcánk engedi, meg is vásárolhatjuk.
Hiperakciók
Vannak olyan oldalak, melyek a mindennapi fogyasztási cikkek vásárlás-előkészítésére szakosodtak. Ilyen az
Akcióguru.hu, mely az árak követésén és a vásárlástervezésen túl, más hasznos funkciókat is felvonultat, mint például az útvonaltervezés, vagy a legnépszerűbb termékek kilistázása.
A weboldalon elsősorban élelmiszereket, és kozmetikai cikkeket találunk, de egy olyan áruház akciós termékeit is összevethetjük a többivel, mely bio, és gyógynövény kozmetikumokat, élelmiszereket forgalmaz.
„Az oldalt elsősorban azért hoztuk létre, hogy az segítse a vásárlás előkészítését, hogy a fogyasztók jobban tájékozódhassanak - kalkulálhassanak az árakkal, hatékonyabban tudják figyelni az akciókat” – mondta el a tavaly létrehozott szájt egyik tulajdonosa. Az oldalon öt áruház közül választhatunk, és tizenöt termékkategóriában böngészhetünk. Az összeállított bevásárló listát, pedig kinyomtathatjuk és elvihetjük magunkkal az áruházba.
A
Hiperárak.hu egy az Auchan által működtetett ár-összehasonlító oldal. A megadott árakat – és az árindexet – mindig az Auchan áraihoz viszonyítva kapjuk meg, tehát, a francia áruházlánc a mérce. Itt értelemszerűen mindennapi fogyasztási cikkek árait böngészhetjük, vagy rakhatjuk bevásárlókosarunkba. A Hiperárakon persze nem találhatjuk meg az áruház-óriások összes termékét: az oldal mindösszesen 600 terméket vonultat fel nyolc menüpontban.
Melyik a megbízható?
Az Olcsóbbat.hu – n, saját „Megbízható bolt” védjegy alapján is vásárolhatunk. „Az oldal programjának célja, hogy az egyre növekvő, tudatos fogyasztói magatartáson alapuló internetes vásárlások száma tovább nőhessen. A kutatás évente több alkalommal kerül megismétlésre, melybe a webshopoknak jelentkezniük kell. Az oldal mystery-shopping vizsgálattal ellenőrzi partnereit, melynek eredményei mind a boltoknak, mind a vásárlóknak fontos iránymutatást adnak a minőségi szolgáltatás és a megbízható vásárlások elősegítésében” – olvashatjuk a portálon.
A weblap egy megrendelési folyamatot is ellenőriz, egészen a termék kötelező visszaváltásáig. Többek között pedig megvizsgálja a webshop áttekinthetőségét, az adatvédelmi tájékoztató meglétét – tartalmát, az általános tájékoztatást, a tájékoztatást a fizetés menetéről, valamint az elállás jogáról, szavatosságról, garanciáról. Ellenőrzik a kért adatok jogosultságát, és a kiszállítás minőségét, pontosságát is.
„Minden megbízható bolt megkapja az Olcsóbbat.hu 100% megbízható bolt logót, mellyel jelöljük, hogy a webshop a próbavásárlások során a kritériumoknak megfelelt.” – írja a portál. A „Megbízható boltok” -ból való rendelések kommentjeinél azonban a pozitívumok mellett sok panaszt, és keresetlen hozzászólást is találhatunk.
Az Árukereső.hu is rendelkezik Megbízható Bolt programmal, ám itt a vásárlók véleményezhetik az üzleteket, vagy a megrendelt árut.
Az üzletek ellenőrzéséből az Akcióguru is kiveszi a részét. „Szúrópróbaszerűen meg szoktunk látogatni áruházakat, ahol, kiválasztunk 30-40 akciós terméket és összehasonlítjuk a meghirdetett árakkal, ellenőrizzük, hogy van-e még a termékből” – mondta el az oldal tulajdonosa az Akcióguru egyfajta civil kontrolljáról. Az „akciófigyelő” menüponttal mi magunk is ellenőrizni tudjuk, hogy találtak-e hibákat a kontroll során az oldal munkatársai.
Baráti ajánlás a Facebookon
Felmérések bizonyították, hogy vásárlásaink során leginkább a barátok, ismerősök véleményére adunk. Ezt használja ki az Árukereső, mely egy olyan szolgáltatást vezetett be, mellyel mostantól nyomon tudjuk követni, mely barátainknak tetszik az adott termék, ki az, akinek már megvan, ki az, aki vágyik rá, és ki az, aki véleményt írt róla. Természetesen a Facebookon. A vélemények személyre szabott megjelenítése mellett az oldalon azt is követni lehet, hogy az összes termék, illetve az egyes kategóriák termékei közül melyek voltak a legnépszerűbbek a Facebook közösség körében.
Rácz István, a vállalat marketing igazgatója az újítás kapcsán elmondta: „Ha a felhasználónak nincs olyan barátja, aki már megvette a terméket, vagy még nem használja a Facebookot, még mindig támaszkodhat a Megbízható Vélemény Programunkban megjelenő minőségi visszajelzésekre.”