Keresés a tartalomban:
Szolgáltatás

Torkos Csütörtök – akire panasz érkezik, legközelebb kimarad

2011. március 10., Szabó Zoltán Attila
Címkék: torkos csütörtök étterem akció Magyar Turizmus Zrt marketingakció Márkus Éva gasztronómia
Ma zsúfolásig telnek az éttermek, hiszen Torkos Csütörtökre virradtunk. Az akció sikerét mi se jellemzi jobban, mint az, hogy egyre több magasabb kategóriájú és színvonalú étterem jelezte a részvételét, várja a torkoskodni vágyókat.
Az esemény persze nem titkoltan a hagyományok csodás tárházára is megpróbálja ráirányítani ilyenkor a figyelmet, hiszen maga a Torkos Csütörtök ötlete is a magyar néphagyományt és szokásrendet dicséri. A húsvétot megelőző, vízkereszttől hamvazószerdáig tartó időszak ugyanis érdekes, elfeledett népszokásoknak adott teret: volt a palettán „regélő hétfő”, húshagyókedd, hamvazószerda, no és a falánkság, a torkosság ünnepe. Márkus Évát, a Magyar Turizmus Zrt. kommunikációs irodájának vezetőjét a mai akció részleteiről és az idáig vezető útról is kérdeztem.
 
– Elevenítsük fel a kezdeteket! Léteznek hasonló akciók külföldön is?
 
– A Magyar Turizmus Zrt. a „Nagy Ízutazás” kampány keretében 2006-ban elevenítette fel először ezt a néphagyományt azzal a szándékkal, hogy a hazai lakosság a gasztronómián keresztül is fedezzen fel újabb magyarországi tájakat, ismerje meg a különböző régiók által kínált hagyományos magyar étkeket, italokat, valamint a gasztronómiához kötőtő népszokásokat. Az elmúlt öt évben komoly fejlődésen ment keresztül a Torkos Csütörtök akció. A tapasztalatok alapján elmondható, hogy ez az országos méretű kampány töretlen népszerűségnek örvend. Éttermi kedvezmények adására épülő akciók természetesen külföldön is vannak, például Londonban és New York-ban, de a Torkos Csütörtökhöz hasonló népszokás felelevenítéséről nincs tudomásunk.
 
A gazdasági válság idején kulcskérdés: elsősorban milyen típusú éttermek köszönhetnek sokat az akciónak?
 
– A Magyar Turizmus Zrt.-nek, mint nemzeti turisztikai marketingszervezetnek nem célja és nem is lehet feladata a vendéglátóhelyek szakmai érdekképviselete. Erre ott vannak a megfelelő szakmai szövetségek, ipartestületek. A Torkos Csütörtök marketingakció azonban olyan promóciós lehetőséget nyújt az éttermeknek minden kategóriában, amelynek segítségével a vendéglátóhelyek szélesebb körben is bemutatkozhatnak, visszatérő vendégeket szerezhetnek. Az akció értékelését a csatlakozott éttermek körében lebonyolított online kérdőíves felmérés segítségével végzi el minden évben a Magyar Turizmus Zrt. Az étteremtulajdonosok többsége mindig kedvező forgalmi adatokról és a vendégek pozitív visszajelzéseiről számol be. A korábbi évekhez hasonlóan, minden 100 étteremből 81 jóval kedvezőbb, további 15 kedvezőbb vendégforgalomról adott számot 2010-ben, mint ahogy ez egy – átlagos – napon várható. A realizált bevételek tekintetében – a nyújtott kedvezmények ellenére is – pozitívan nyilatkoztak: az éttermek csaknem felénél a bevételek jóval kedvezőbben, további 40 százalékuknál kedvezőbben alakultak 2010. február 18-án, mint általában egy hétköznapon.
 
Amikor a vendéglők sorra jelentkeznek az akcióra, létezik-e amolyan előzsűri, azaz: ki lehet-e szűrni azokat az éttermeket, amelyek az akciót csak felhasználni akarják, s ügyesen "sakkoznak" az árakkal, miközben nem adnak jelentős kedvezményeket?
 
– A regisztráció kitöltésekor az éttermek kötelezően elfogadják az akció szabályait. Amennyiben panasz érkezik az éttermekre, az MT Zrt. azokat kivizsgálja és a nyilvánosság erejét is kihasználva igyekszik rávenni az éttermeket arra, hogy a szabályokat betartsák. A szabályok betartását nem vállaló éttermek jelentkezését a következő akcióra pedig nem fogadja el.
 
– Az akciót megelőzően kikérik-e gazdasági szakemberek véleményét arról, milyen üzeneteket érdemes az akció kapcsán megfogalmazni? Vannak-e ilyenkor kísérő rendezvények, a szektor további működését segítő konferenciák, eszmecserék?
 
– Az első akció tartalmát az MT Zrt. a gasztronómiai szövetségekkel együtt állította össze a „Nagy Ízutazás” tematikus évben, amikor a gasztronómia állt egyébként is a belföldi marketingkommunikáció középpontjában. Tekintettel arra, hogy a Torkos Csütörtök az első évtől kezdve népszerűségnek örvend, az MT Zrt. úgy döntött, hogy az akciót minden évben megszervezi függetlenül attól, milyen üzenet kommunikálására fókuszál az adott évben. Idén szemléletformáló kampányokat indítunk, melyek célja a belföldi utazás népszerűsítése a hazai lakosság körében. A stratégiai szemléletformáló kampányok mellett természetesen továbbra is szükség van taktikai, azaz programajánló kampányokra is, mint amilyen a Torkos Csütörtök. Az MT Zrt. kompetenciájába azonban nem tartozik a vendéglátó szektor működését elősegítő szakmai konferenciák szervezése.
 
Hogyan folytatható ez az évről-évre növekvő esemény? Lesznek Torkos Vasárnapok is?
 
– Tekintettel arra, hogy az MT Zrt. a Torkos Csütörtököt egy konkrét néphagyományt követve szervezi meg minden évben, más napokon nem tervezi azt bevezetni. Számos étterem azonban további napokra is kiterjeszti a kedvezményt. Az akciót meghosszabbító éttermekre egyébként külön is rá lehet keresni a www.menjunkenni.hu oldalon.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez