Kitekintő
Fizessenek a gazdagok – új módszerek a neten
2011. április 4.
Az USA fogyasztóvédői már régen felfigyeltek az internetes kereskedelem egy sajátos – és vitatható – új módszerére. Kiötlői „dinamikus árazásnak“ nevezik és az információs technika vívmányain alapul. Tömören: a neten jelentkező vevő ismert igényeihez, vásárlási szokásaihoz szabják az árat. Azaz: a könnyelműbbtől, a tehetősebbtől többet kérnek ugyanazért az áruért, mint mástól.
Azt mind többen tudják, hogy számítógépünkkel a világhálón vándorolva nem kevés „nyomot” hagyunk magunk után. Különösen akkor, ha vásárolunk, szolgáltatást rendelünk. A cég a kapcsolat idején „halászik” adatainkból, s persze rögzítik, mit kerestünk, végül mit és mennyiért vettünk. Így, ha ismét jelentkezünk, az amerikai internetes áruház, utazási iroda, légitársaság, autókölcsönző rendszere már tudja, kivel áll szemben. S adott esetben személyre szabott árat, díjszabást mutat. Persze, soha nem kevesebbet, hanem többet annál, mint másnak - mondjuk egy először bejelentkezőnek.
A sajátos gyakorlatra tudatos vásárlók figyeltek fel, amikor próbálták összehasonlítani az árakat és két számítógépről, két különböző böngészővel léptek be. Elképedtek, amikor ugyanarra a termékre, szolgáltatásra kétféle árat adott meg a cég. Például úgy, hogy a Google új, Chrome böngészőjével bejelentkezőtől többet kért, mint a Firefox segítségével barangolótól. Indok: aki a legújabb böngészőt használja, feltehetően tehetősebb...
Hasonló meglepetés érte azokat, akik virtuális „kosarukba” tettek néhány árut, de még nem küldték el a rendelést. Amikor másnap le akarták zárni a rendelést, elképedve tapasztalták, hogy az előzőleg kiválasztott cikk mellett már más, magasabb ár szerepelt. Tiltakozásukra a cég hidegvérűen közölte, hogy a kereskedelem éppen ilyen: az árak hol felfelé, hol lefelé mennek…
Aki perelni akart, nem sokra mehetett volna: az amerikai törvények valóban lehetővé teszik az árak szabad változtatását csakúgy, mint azt a bizonyos „dinamikus” árképzést. Neme, faja, bőrszíne miatt a vásárló megkülönböztetése tilos – pénztárcája, vásárlási szokásai miatt viszont lehetséges. A legújabb tapasztalatok szerint a jövedelmező módszert mind több bank is alkalmazza, amikor „személyre szabott” feltételekkel nyújt hitelt, ad bankkártyát ügyfeleinek.