Pénzügyek
Mélyponton a magyar fogyasztók
Az elmúlt hónapban tovább csökkent a már korábban is alacsony fogyasztói bizalom – a Gfk Hungária felmérése szerint. A magyar lakosság közel fele számít a munkanélküliség növekedésére, a válaszadók túlnyomó része az árak emelkedését is várja.
A Gfk Hungária legfrissebb felmérése szerint a magyar lakosság közel fele számít a munkanélküliség növekedésére, a válaszadók túlnyomó része az árak emelkedését is várja. Az eredmények azt mutatják, hogy a Komplex Fogyasztói Bizalom Index, a Fogyasztói Várakozások Indexe és Vásárlási Hajlandóság Indexe is csökkent 2011 márciusában.
Továbbra is kedvezőtlenek a család reáljövedelmére vonatkozó várakozások, emellett a megkérdezettek közel kétharmada reáljövedelmének csökkenésére számít.
A vásárlási hajlandóság a válság mélypontján, 2009 márciusban mért szinten van. Ennek oka elsősorban a makrogazdaság alakulása, a benzin-, valamint az élelmiszerárak emelkedése. A hitelfelvételi kedv csökkent, a lakosság harmada úgy gondolja, most nem alkalmas az idő hitelfelvételre, 60 százalékuk pedig soha nem venne fel hitelt. Ennek háttérben az áll, hogy a lakosság közel fele a hitelkamatok növekedésére számít a következő 12 hónapban.
A vélemények a megtakarításokról szintén alig változtak az előző negyedévhez képest. A válaszadók 39 százaléka bizonytalan, hogy korábban tervezett vásárlásra felhasználja a megtakarításait, 23 százalék szerint pedig most egyáltalán nem érdemes nagyobb háztartási eszközt vásárolni.
Stagnált a lakásvásárlást érdemesnek tartók aránya. Most 52 százalék az arányuk, tehát továbbra is minden második magyar venne lakást. Tízből négyen jó befektetésnek tartják a lakásvásárlást. A lakásuk eladását mindössze 8 százalék tartja érdemesnek.