Élelmiszer
Cukorár - azt esszük, amit főztünk
2011. március 16.,
Orovicz Viktor
Az elmúlt hónapokban tapasztalt drasztikus, helyenként a fogyasztói árak megduplázódásával járó cukor áremelkedés miatt egyesek a spekulánsokra, mások a növekvő távol-keleti keresletre illetve a rossz időjárás miatt szűkülő árualapra mutogatnak. Pedig valójában az Európai Unió agrárreformjának előre borítékolható következményeiről van szó.
Fontos leszögeznünk: a világban cukor felesleg van, szó sincs arról, hogy veszélyben lenne az ellátás. A Nemzetközi Cukor Szervezet (ISO) adatai szerint tavaly a világ cukortermelése a 2009-es év eredményét 5,3 százalékkal meghaladva 168.955 millió tonnára nőtt, mely 1.286 millió tonnával múlja felül a mindössze 2 százalékkal növekvő világfogyasztás mértékét. Akkor mi áll az áremelkedés mögött?
Aki kapja, marja
Köztudott, hogy az Európai Unió költségvetésében az agrárpolitikai fejezet meghatározó súllyal bír. Ez a gazdasági szempontból nem feltétlen ésszerű megoldás elsősorban társadalompolitikai okok miatt alakult ki, hogy az iparosodott országok a falusi lakosság városba áramlását megelőzendő a megélhetést vidéken helyben biztosítani tudják. A támogatott termelésnek köszönhetően a fontosabb mezőgazdasági termékek tekintetében az EU komoly feleslegeket halmozott fel, melynek finanszírozása egyre nagyobb terheket jelentett. A világ cukorrépa termelésének 80 százalékát adó EU a Közös Agrárpolitika (KAP) cukorpiaci reformjára 2006-ban szánta rá magát, nem utolsó sorban a Közösségbe belépő, komoly mezőgazdasági potenciállal bíró volt szocialista országok támogatásigényének finanszírozási terhei miatt. A KAP a közel 40 éves status quo-t megszakítva jelentős termeléscsökkentést határozott el, melynek legfontosabb eleme a termelés profitabilitását alapvetően meghatározó –mindaddig a világpiaci ár felett megállapított – referencia ár 3 lépcsőben, 3 év alatt, mintegy 36 százalékkal történő csökkentése volt. Ezzel párhuzamosan komoly összegű egyszeri bevétellel kecsegtető szerkezetátalakítási támogatást ajánlottak fel a csökkenő jövedelmezőség miatt amúgy is likviditási problémákkal szembesülő termelőknek, feltéve, ha felhagynak a cukorrépa termeléssel. Az intézkedés lavinát indított el, az EU27 cukor termelése az utolsó békeévhez (2005) viszonyítva 2010-re harmadával csökkent. A kínálat csökkenésére a piac természetesen az árak növekedésével reagált, mely az ezredforduló óta felhalmozott fölös készletek lefogyásával párhuzamosan 2010 nyara óta az EU által meghatározott referencia ár felett van.
Kész átverés show
Az igazi csavar a történetben ugyanakkor a részletekből ismerhető meg. Ennek megértéséhez viszont nem árt tisztában lenni két koránt sem elhanyagolható ténnyel. Egyrészt Európában a két legnagyobb cukorrépa termelő ország történetesen az EU két „erős embere”, Német és Franciaország, akiknek döntő szavuk volt az agrárrendtartási reform feltételrendszerének kialakításában. Másrészt az európai cukoripar rendkívül koncentrált, a termelési kvóták döntő többsége alig fél tucat, jellemzően német-francia tulajdonú érdekcsoport kezében van. Mi következik ebből? Összeesküvés elméletek gyártása helyett nézzük a tényeket: Miközben az EU 27 termelése öt év alatt 33 százalékkal csökkent, a legnagyobb termelőnek számító Franciaország kibocsátása 2 százalékkal nőtt, a második legnagyobb előállító Németország termelése pedig mindössze 6 százalékkal csökkent. Kik a legnagyobb vesztesek? A 2005-ös év 10 legnagyobb cukorrépa termelője közül Magyarország (-79%) és Olaszország (-75%) és Spanyolország (-53%) kibocsátása csökkent a legnagyobb mértékben. Miért? Több egy irányba mutató ok is nevesíthető. Egyrészt komoly szerepe volt a leépülésben a szétforgácsolódott, anyagilag kiszolgáltatott, összefüggéseket átlátni képtelen, rövidtávú érdekek által vezérelt termelésszerkezetnek. Másrészt a politika felelőssége is nevesíthető, hisz a termelési kvóták csökkentésekor már Magyarország is az Unió tagja volt. A legnagyobb érvágást ugyanakkor az jelentette, hogy a német-francia tulajdonú cukorgyártók – a saját szempontjukból teljesen jogosan – az anyaországban lévő munkahelyek megőrzését tartották prioritásnak, így a szükséges leépítéseket a legkönnyebb ellenállást mutató országokban hajtották végre. Ha érzelmek nélkül, pusztán gazdasági oldalról nézzük a tényeket meg kell állapítsuk, hogy a két európai gazdasági szuperhatalom rendkívül okosan érvényesítette az érdekeit. Az agrárpolitikai reformmal úgy sikerült csökkenteni a befizetési kötelezettségeiket, hogy termelőik piaci részesedése nőtt a cukor piacon, ráadásul a reform következtében megemelkedett magasabb árszint már alacsonyabb támogatás mellett is hosszútávon fenntartható megfelelő jövedelmezőséget biztosít számukra.
Hazai helyzet
Mivel Magyarországon ma már csak egyetlen, többségi külföldi tulajdonban lévő cukorgyár üzemel megmosolyogtató az a felvetés, hogy az állam meg tudná állítani a cukor áremelkedést. A kormány egyedüli eszköze a cukor fogyasztói árának befolyásolására az európai szinten is kiugró 25 százalékos áfa csökkentése lehetne (összehasonlításképp: Ausztriában ez 10%) de a jelenlegi gazdasági helyzetben az így kieső 12-13 milliárd forint a költségvetés számára valószínűleg vállalhatatlan terhet jelentene. Ráadásul a hazai termelés fokozására még „nemzeti cukorgyár” indításával sincs mód, hisz Magyarország termelési kvótája a gyárbezárásokkal párhuzamosan negyedére, a kaposvári gyár által teljes egészében lekötött 105 ezer tonnára csökkent. Mivel ez a volumen csak a hazai fogyasztás harmadára elegendő az ország hosszútávon kiszolgáltatott az importnak, így a világpiaci árnövekedésnek és a forintárfolyam ingadozásának. Sakk, matt.