Tudta ezt?
Benzin vagy vonaljegy?
Orovicz Viktor
A rekord magasságba emelkedett benzinár apropóján összehasonlítottuk, hogy az elmúlt 4 évben az üzemanyag, a vonatjegy, a buszjegy, a helyi vonaljegy ára, a nettó munkabér valamint a halmozott infláció közül melyik nőtt a legnagyobb mértékben?
Vizsgálatunkban a KSH 2007 februári adatait vettük 100 százaléknak, ehhez hasonlítottuk a következő évek hasonló időszakaiban országosan mért átlagárakat. Az egyedüli kivétel a nettó alkalmazotti munkabér, melyből az utolsó fellelhető adat 2011 januári keltezésű, így ebben az esetben ezt az értéket vettük számításba.
Cserearány romlás
Az első meglepő következtetés a halmozott infláció és az átlagbér növekedés összehasonlításából vonható le. Első pillantásra a négy év alatt ötödével növekvő bér ugyan nem tűnik rossznak, de a 21 százalékos pénzromlás mértékének figyelembevételével kiderül, hogy valójában csak helyben járásról beszélhetünk, reál növekedésről nem. Bezzeg a közlekedési költségek! A legnagyobb árnövekedés a dízelolaj piacán következett be, hisz az átlagár 47 százalékkal kúszott feljebb 2007 és 2011 februárja között. Sőt! Ha figyelembe vesszük a statisztikában még nem szereplő márciusi árnövekedést a ma aktuális 377 forintos átlagár már 53 százalékos emelkedésnek felel meg. Mivel a dízelolaj a szállításban és a mezőgazdasági termelésben kulcsfontosságú költségtényező könnyen belátható, hogy az átlagos inflációnál két és félszer nagyobb költségnövekedést a gazdálkodók áremelés nélkül nem tudják kigazdálkodni. A benzin esetében hasonló a helyzet, azzal a különbséggel, hogy a közel 50 százalékos áremelkedés elsősorban a személyautóval közlekedőknek fáj. Mondjuk annak az autósnak, aki a munkába járáshoz havi egy tank benzint használ fel és azt tapasztalja, 4 évvel ezelőtt az átlagbéréből megvásárolható 455 liter benzinhez képest 2011 márciusában már csak 386 liter üzemanyagra elég a bére.
Közösségi közlekedés
Az adatokból megállapítható, hogy valamennyi tömegközlekedési eszköz használati díja az inflációnál és az átlagos bérnövekedésnél lényegesen jobban emelkedett. A sort a vasút (38%) és a helyi vonaljegy (39%) vezeti, a távolsági busz jegyár „mindössze” 25 százalékkal lett magasabb. Árnyalja ugyanakkor az összképet, hogy a buszjegy hatósági áras, mely az elmúlt 12 hónapban nem változott, így az azóta bekövetkező 27 százalékos gázolaj áremelkedés hatása a jegyár statisztikában még nem jelenhetett meg. Könnyen belátható, hogy a jegyár növekedés hosszútávon kormányzati ukáz ellenére sem kerülhető el, hisz a beígért reformok szellemével ellentétben ez esetben továbbra is az egész társadalomnak kellene megfizetni a jegyáron elszenvedett veszteségeket.
Mi az olcsóbb?
Érdekes kérdést vet fel, hogy az üzemanyag drágulás, és az attól kissé elmaradó tömegközlekedési jegyárak miatt vajon megvalósulóban van-e a környezetvédők álma, miszerint az autósok anyagi megfontolásból közösségi közlekedésre váltanak. A távolsági közlekedés tekintetében Budapest – Nyíregyháza relációt „versenyeztettük meg”. Egy teljes áru retur jeggyel utazó felnőtt esetén a busz (7780 ft) és a vonat (8720) igénybevétele már valóban olcsóbb alternatívát jelent, mint az autó (11800 + autópályadíj) költsége még akkor is, ha a pályaudvarok megközelítéséhez esetleg helyi vonaljegyet is vásárolnunk kell. Két (vagy több) személy esetén ugyanakkor a gépkocsi költségelőnye exponenciális mértékben nő, ráadásul a gyorsaság és a kényelem is mellette szól. Helyi viszonylatban is hasonló a helyzet. Egy 10 kilométerre fekvő munkahelyre történő napi bejárás gépkocsival a fővárosi csúcsforgalomban kb. 12 ezer forintos havi költséget jelent parkolási díj nélkül. Ezzel szemben egy felnőtt havi bérlet 9800 forintba kerül, igaz ennek kifizetéséhez számos munkahely érdemben hozzájárul.
év |
vonat |
busz |
vonaljegy átlagár |
benzin |
gázolaj |
nettóbér |
|
2007 |
2 440 Ft |
292 |
179 |
251 |
246 |
114282 |
455,3068 |
2008 |
2 780 Ft |
300 |
204 |
293 |
299 |
117404 |
400,6962 |
2009 |
2 780 Ft |
300 |
219 |
252 |
257 |
118851 |
471,631 |
2010 |
3 360 Ft |
365 |
243 |
318 |
296 |
127903 |
402,2107 |
2011 |
3 360 Ft |
365 |
248 |
362 |
361 |
139619 |
385,6878 |
év |
vonat |
busz |
vonaljegy átlagár |
benzin |
gázolaj |
nettóbér |
infláció |
2007 |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
2008 |
114% |
103% |
114% |
117% |
122% |
103% |
106,90% |
2009 |
114% |
103% |
122% |
100% |
104% |
104% |
110% |
2010 |
138% |
125% |
136% |
127% |
120% |
112% |
116% |
2011 |
138% |
125% |
139% |
144% |
147% |
122% |
121% |
|
2011 |
halmozott infláció |
121% |
alkalmazott nettóbér |
122% |
helyközi buszjegy |
125% |
vonat menetjegy |
138% |
helyi vonaljegy |
139% |
benzin átlagár |
144% |
gázolaj átlagár |
147% |