Pénzügyek
Negatív eredmény a pozitív adóslistáról
Bankokat ellenőrzött a PSZÁF
2011, március 9.,
PSZÁF/Kosár online
A vizsgált öt közül csak egy hitelintézet informálta teljes körűen a fogyasztókat a pozitív adóslistáról - állapította meg a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
A felügyelet fogyasztóvédelmi témavizsgálatot folytatott öt pénzügyi intézménynél annak megállapítására, hogy a pozitív listás lakossági hitelinformációs rendszerhez (pozitív adóslista) önkéntesen csatlakozott pénzügyi intézmények ügyfelei egyértelmű, teljes körű tájékoztatást kapnak-e a pozitív adóslistáról a szerződéskötés előtt. A vizsgálat 2010 szeptemberében indult.
A felügyelet megállapította: mindössze egy hitelintézet informálta teljes körűen a fogyasztókat a pozitív adóslistáról, két piacvezető banknál a vizsgálat alapvető problémákat tárt fel. Utóbbiak annak ellenére sem tájékoztatták megfelelően az ügyfeleket, hogy a vizsgált időszakban már adatokat továbbítottak a pozitív adóslistába.
Ezek a bankok több esetben nem adtak sem szóbeli, sem írásos tájékoztatást a pozitív adóslistáról, a pénzügyi intézmény adattovábbításban való részvételéről, az ügyfél általi csatlakozás lehetőségéről, a csatlakozás egyszerűségéről, ingyenességéről, bármikori visszavonhatóságáról, és a szolgáltatás előnyeiről.
A közlemény hangsúlyozza: a felügyelet elvárja a pozitív adóslistához önként csatlakozott pénzügyi intézményektől, hogy valamennyi potenciálisan érintett ügyfél minden esetben kapjon a szolgáltatással, az adatok továbbításával és azok következményeivel kapcsolatos szóbeli, illetve írásos tájékoztatást. Lényeges, hogy a pénzügyi intézmények valamennyi szóba jöhető fogyasztónak kínálják fel a lehetőséget, hogy az a tájékoztatást követően szabadon eldönthesse, kívánja-e adatai továbbítását.
A felügyelet célszerűnek tartja, hogy az ügyfelek pozitív adóslistával kapcsolatos tájékoztatása a hitelszerződéssel kapcsolatos tájékoztatástól és annak megkötésétől elválasztva történjen, s a fogyasztók által kitöltött nyilatkozatokat a pénzügyi intézmények ne a hitelcsomagban, hanem attól külön tárolják. Ezzel elkerülhető az a fogyasztói érzület, hogy a hitel-odaítélésnek mintegy előfeltétele a pozitív adóslistához való csatlakozás is.
Indokolt a PSZÁF szerint az is, hogy a pénzügyi intézmények csak akkor tájékoztassák ügyfeleiket a pozitív adóslistában való részvételhez társított kedvezményekről, ha azok az ügyfél csatlakozásával egyidejűleg biztosíthatók. Az is szükséges, hogy az újonnan szerződő vagy a korábban kötött szerződésüket módosítani kívánó ügyfelektől írásban kérjenek nyilatkozatot arról, hozzájárulnak-e a létrejövő szerződés adatainak átadásához a pozitív adóslistába.
A felügyelet elvárja, hogy a pozitív adóslistához önként csatlakozott pénzügyi intézmények az ügyfél személyes megjelenésekor, vagy az ügyféllel való kapcsolatfelvételkor már fennálló hitelszerződések tekintetében is mérjék fel - akár levélbeni megkereséssel - hogy igényelné-e a pozitív adóslistára felvitelét. Az ügyfél-tájékoztatás teljes körű megvalósulását a felügyelet vizsgálatai során folyamatosan ellenőrizni fogja, és az eredményt honlapján közzéteszi - tartalmazza a közlemény.