Tudta ezt?
Március 15. - a Fogyasztóvédelem Világnapja
A cél a tisztességes pénzügyi szolgáltatás
2011. március 15.
A Fogyasztóvédelem Világnapja március 15-én John F. Kennedy emlékét idézi. Az amerikai elnök 1962-ben ezen a napon terjesztette a törvényhozás elé országa fogyasztóvédelmi törvényét. A történelmi dátumról száznál több ország 240 testvérszervezete emlékezik meg idén. A nap középpontjában magyar szempontból is igen fontos ügy áll: az igény, hogy alapvetően szabályozzák a pénzügyi szolgáltatásokat.
A kiemelkedő amerikai elnök ezen a területen is maradandót alkotott. Elsőként ismerte fel, hogy minden ország legfontosabb gazdasági tényezőjét a fogyasztók óriási tábora jelenti – ezért azok érdekeinek kielégítése nemzeti ügy. Kennedy törvénye megfogalmazta e tábor alapvető jogait:
· jog a biztonságos, az egészséget, az életet nem veszélyeztető termékekhez
· jog az áruk és szolgáltatások széles választékához, versenyképes árakon
· jog a tisztességes tájékoztatáshoz az áruról, a szolgáltatásokról,
· jog ahhoz, hogy a kormány illetékes intézményei, a bíróságok gyors és tisztességes eljárásban bírálják el a fogyasztók panaszait.
Utóbb Gerald Ford elnök még egy pontot adott a törvényhez: a fogyasztó jogát, hogy megkapja a szükséges ismereteket, amelyek alapján megfelelően dönthet s nem vezethetik félre.
A Fogyasztóvédelmi Világszervezet (CI) az idei emléknapon világszerte a tisztességes pénzügyi szolgáltatásokért száll síkra.
A CI már korábban globális kampányt folytatott e cél érdekében s elérte, hogy az úgynevezett G-20 csoport, a világ legfejlettebb országainak tömörülése, tavaly novemberi szöuli ülésén elkötelezte magát: foglalkozik ezzel az égető kérdéssel. Annál is inkább, mivel bizonyítható, hogy a fogyasztóknak a pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszai a leggyakoriabbak közé tartoznak.
Joos Martens, a CI vezérigazgatója rámutatott: miközben annyi bankszámla van a világon, ahány felnőtt, s évi 150 millió új ügyfelet kapnak a pénzintézetek, mindmáig nem bánnak a fogyasztókkal úgy, ahogyan az elvárható lenne.
A CI szerint új, önálló nemzetközi szervezetre van szükség a fogyasztók védelmére pénzügyi területen. E szervezet, együttműködve az egyes országok fogyasztóvédőivel, kidolgozhatná a bankokra, pénzügyi vállalkozásokra vonatkozó irányelveket, a minimális követelményeket, megoszthatná a nemzetközi tapasztalatokat és jelezné a fogyasztókat fenyegető veszélyeket. Az egyes országokban is önálló, a fogyasztókat pénzügyi területen védő testületekre van szükség. Azok teljes jogkört kapnának arra, hogy kivizsgálják a jogsértéseket, megállapítsák, ha egy bank, intézmény gyakorlata tisztességtelen, ha terméke megtévesztő.
Szerepel a követelések között a banki szerződések szabályozása: azoknak a fogyasztó számára érthetőnek, áttekinthetőnek, más ajánlatokkal összehasonlíthatónak kell lennie, tartalmaznia kell minden díjat, költséget. Ugyanakkor véget kell vetni a gyakorlatnak, hogy a banki alkalmazottak tanácsadó munkája mögött anyagi érdekeltség van. Az ügyfelek biztonsága érdekében a bankoknak el kell választaniuk a betéteket és a beruházásokat, és lehetővé kell tenniük, hogy az ügyfél akadály nélkül válthasson bankot. A CI azt is igényli, hogy kapjon a fogyasztó ügyeiben megfelelő jogorvoslati lehetőséget.
A Fogyasztóvédők Világszervezete az emléknapon felidézi: a 2008-as amerikai pénzügyi válság mögött is az állt, hogy nem vették figyelembe a fogyasztók érdekeit – ezért mindent meg kell tenni, hogy elkerüljenek újabb, hasonló katasztrófát.