Életmód
Európában utazni - gondtalanul
2013. március 29.,
Európai Parlament
A légi utasok jogainak bővítése, az európai repterek kapacitásának növelése, a szolgáltatások színvonalának javítása, valamint a pilóták munkaidejének szabályozása is az EP napirendjén szerepel a következő időszakban.
Utasjogok
Az utasok megfelelő tájékoztatása járatkésés vagy járattörlés esetén, a panaszok hatékonyabb kivizsgálása, valamint a kézipoggyászra vonatkozó előírások egyértelműsítése is terítékre kerül a következő hónapokban. Az EP szeretne megoldást találni arra a helyzetre is, amikor egy légitársaság csődje miatt kerülnek nehéz helyzetbe az utasok.
A légi utasok mellett a vonattal, hajóval és 2013 márciusától a távolsági autóbusszal utazók jogait is uniós szabályok garantálják.
Repterek és pilóták
Az EP 2012 decemberében szavazott azokról a szabályokról, amelyek a repterek környékén élőket védené hatékonyabban a túlzott zajterhelésről, valamint rugalmasabbá tenné a fel- és leszállási résidők kiosztását is. A képviselők áprilisban szavaznak arról a javaslatról, amely megerősítené a versenyt a földi kiszolgálást végző cégek között.
A pilóták repülési idejének megváltoztatásakor garantálni kell, hogy a munkakörülmények és az utasok biztonsága elsőbbséget élvezzen a kereskedelmi megfontolásokkal szemben. Ez az EP álláspontja a Bizottság most készülő javaslata kapcsán, amely csökkentené a pilóták repülési idejét.
Vasút
Az EP asztalán található az egységes európai vasúti térség kiépítésével kapcsolatos hat jogszabály is. Ezek a technikai előírások összehangolásával, a nemzeti vasúthálózatokhoz való hozzáférés 2019-től történő biztosításával teremtené meg a független szabályozók által felügyelt valódi egységes európai vasúti rendszert.
Az európai utasoknak mindennél fontosabb, hogy jogaikat érvényesíteni tudják, bárhová is utazzanak Európában. Ez azonban nem mindig van így, és a jogszabályok sem tökéletesek még. Az EP ezért most azon dolgozik, hogy miként lehetne garantálni, hogy az utasok mindig megkapják ami jár nekik, legyen szó járattörlésről vagy egy légitársaság csődjéről. Brian Simpson (szocialista, brit), a közlekedési szakbizottság elnöke válaszol:
Kártérítés
Mekkora kártérítés jár pontosan késések vagy járattörlések esetén, és miként lehetne az erre vonatkozó szabályokat megerősíteni?
Simpson szerint a megoldás a kiskapuk megszüntetése lehet. Jelenleg ugyanis túl gyakran hivatkoznak a légitársaságok járattörléskor előre nem látható okokra, hogy ne kelljen kártérítést fizetniük.
Folyadékok a fedélzeten
Mikortól lehet kézipoggyászban korlátozás nélkül ismét folyadékot felvinni a fedélzetére?
A képviselő szerint jövő januártól fokozatosan meg lehet szüntetni a mostani korlátozásokat, mivel vannak már olyan eszközök, amelyekkel azonosítani lehet a folyadékokban található veszélyes anyagokat.
Online jegyvásárlás
Online jegyvásárlásnál már az elején látni kéne a végösszeget. A probléma az, hogy a légitársaságok a legolcsóbb járat árát tüntetik fel, a járulékos költségek pedig ezt követően, folyamatosan jelennek meg. Azt szeretném, ha az utasok már a foglalás elején tisztában legyenek a végösszeggel.
Csődbe ment társaságok
Jelenleg nem nyújtanak védőhálót a jogszabályok a légi társaságok csődje eseté, ez változik-e a jövőben?
„Az EP szeretné, ha az Európai Bizottság létrehozna és kezelne egy alapot, amelyből a légitársaságok csődje esetén lehetne kárpótolni a külföldön rekedt utasokat. Az alaphoz a pénzt például úgy lehetne előteremteni, hogy minden jegy árát megemelnénk egy euróval. A tagállamok és a légitársaságok viszont nem támogatják az ötletet.”
Testszkennerek
A közlekedési szakbizottság elnöke több érvet is felsorakoztatott a testszkennerek reptéri használata mellett.
„A röntgensugaras testszkennereket ellenzem, mivel ezek egészségügyi kockázatot jelenthetnek. De más szkennerekkel nincs problémám. A fő kérdés a biztonság, a terroristák ugyanis továbbra is célpontnak tekintik a repülést. Továbbra is résen kell lennünk tehát. Fontos, hogy a nemzeti titkosszolgálatok is minden tőlük telhetőt megtegyenek az ilyen támadások kivédése érdekében. A reptéri szkennerek eszközei a biztonságos repülés garantálásának, ezért van szükség rájuk a jelenlegi helyzetben.”