Élelmiszer
Szigorít a Tesco
2013. március 7.,
vg.hu
A brit Tesco sajátmárkás, azaz Tesco Value csirketermékeinek döntő része, több mint 90 százaléka importból származik. A fő beszállítók között van Lengyelország, Hollandia, Brazília, Thaiföld, és Magyarország is. A cég a lóhúsbotrány miatt radikálisan csökkentené húsimportját. Ez a lépés jelentős piacvesztést jelentene a hazai baromfiszektornak.
Philip Clarke, a brit TESCO vezérigazgatója a Telegraphnak adott interjújában a lóhúsbotrány kapcsán arról beszélt, hogy cége „mélyreható reformokat” hajt végre a beszállító láncban, és radikálisan csökkenti húsimportját. Ez akár az élelmiszerek drágulását is eredményezheti – tette hozzá Clarke.
A reform kulcseleme a „közelebbről történő beszerzés lesz”, melynek értelmében több terméket fognak vásárolni brit farmerektől. Clarke ígérete szerint kevesebb tengerentúli húsimportot bonyolít majd a Tesco, hosszabb távú szerződéseket köt a brit termelőkkel, és új minőségellenőrző rendszert is bevezetnek. Hozzátette azt is: júliustól minden brit Tescóban árult csirkehús brit farmerektől származik majd.
Magyarországról két cég is szállít pulykatermékeket Nagy-Britanniába, a Sága és a Gallicoop, ám ezek a vállalatok továbbfeldolgozó üzemekkel és nem a Tescóval állnak közvetlen kapcsolatban. A kacsa és a liba szállítása kisebb mértékű, 100-150 tonna évente, Magyarország hagyományos exportcélpontja a vízi szárnyasok terén Németország, Ausztria és Franciaország.
Csirkehúst, és feldolgozott csirketermékeket azonban jelentős mennyiségben szállítanak Nagy-Britanniába többek között Magyarországról is.
„Évente megközelítőleg ezer tonnányi árut szállítunk az angol Tescónak, döntően friss és fagyasztott csirkemellet, valamint sütésre előkészített, pácolt, konyhakész termékeket. Ezeket a termékeket az angol baromfiipar képtelen lenne ezen az áron előállítani” – nyilatkozta a Világgazdaságnak Bárány László, a Master Good cégcsoport elnöke. A brit Tesco egyik legnagyobb magyar partnere a kisvárdai cég, amely a kiskereskedelmi lánc más tagjainak, így a magyar és a cseh Tescónak is szállít.
Bárány László hozzátette: „ha a brit Tesco beváltaná ezt az ígéretét, akkor azonnal 20-30 százalékkal nőne a value termékek ára, amely rendkívüli drágulásnak számítana. Ez fokozottabban igaz lenne a feldolgozott, vagyis munkaigényesebben előállított termékek esetében, hiszen a brit munkaerő jóval drágább, mint a magyar.”
Az elnök kifejtette azt is: egész Európában, „még a jó vásárlóerővel rendelkező Németországban és Nagy-Britanniában is érezhetően visszaesett a fehér húsok, vagyis a csirkemell fogyasztása a válság hatására. Ezzel szemben jobban keresettek a dark meat kategóriába tartozó részek, így a csirkeszárny és -comb.” A további drágulás az elnök szerint még inkább elfordítaná a fogyasztókat a drágább fehér húsoktól. Bárány László szerint ezzel a brit Tesco baromfi-értékesítésének 20-30 százalékát is elveszthetné.