Pénzügyek
	        	
	        
	        
            Konzultáció a pénzügyi fogyasztóvédelemről
            
            
            	
           			2013. március 27.,
           			PSZÁF
            	
            
      		
	         
	         	
	         
	      	 
	         
	             A PSZÁF – immár hagyományosan – szakmai konzultáció keretében tekintette át a
pénzügyi fogyasztóvédelem területén tevékenykedő civil szervezetekkel az elmúlt év legfontosabb szakmai eseményeit. A résztvevők értékelték a PSZÁF és a civil szféra fogyasztóvédelmi tevékenységét, és egyeztettek az idei feladatokról.
	         
	      
	      
	      
          
          
	      
	         
	         
	         
   
   
      A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a találkozón bemutatta a tapasztalt lényeges piaci tendenciákat, s azt, hogy a hatóság az előző évben 7 860 fogyasztói kérelmet, illetve további 47 350 ügyfélszolgálati megkeresést kezelt. Tavaly összesen 107 felügyeleti fogyasztóvédelmi cél-, téma- vagy átfogó vizsgálat indult. Ezek nyomán a hatóság 219,15 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, illetve két pénzügyi szolgáltatóval szemben indított közérdekű kereset esetében nyert pert a bíróságon.
 
A PSZÁF beszámolt arról: a 11 megyeszékhelyen sikeresen működő Pénzügyi tanácsadó irodahálózat az elmúlt közel egy évben mintegy 6 300 fogyasztói megkeresés ügyében járt el, a PSZÁF mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület pedig több mint 3 500 fogyasztói kérelmet kezelt – utóbbi viták jelentős százaléka megegyezéssel zárult.
 
A résztvevők egyetértettek abban: a PSZÁF tavalyi fogyasztóvédelmi elnöki rendeletei (így a több szférát érintő panaszkezelési jogszabályok), ajánlásai (többek közt a követeléskezelésről, a unit-linked életbiztosításokkal kapcsolatos fogyasztóvédelmi elvekről, s a fogyatékos ügyfelekkel kapcsolatos szolgáltató magatartásról) és vezetői körlevelei, illetve az azokhoz kapcsolódó átfogó fogyasztóvédelmi akciók hatékonyan szolgálhatják a pénzügyi fogyasztóvédelem ügyét.
 
A kerekasztal-beszélgetésen részt vevő civil szervezetek többek között az árfolyam-rögzítési programmal, a Nemzeti Eszközkezelő Zrt.-vel és a Pénzügyi tanácsadó irodahálózattal kapcsolatos tapasztalataikat osztották meg, hasznos jelzéseket adva a pénzügyi fogyasztói érdekképviseleti illetve a felügyeleti munka ellátásához. A felek egyetértettek abban: e célok megvalósításához hatékony információcsere és további konzultációk is szükségesek.  A civil szervezetek képviselői a PSZÁF-fal közösen áttekintették és értékelték a devizahitelesek helyzetét, amely során a civil érdekképviseleti oldal egyetértett a követeléskezelési PSZÁF-ajánlás elveivel, ugyanakkor határozottan kérte az intézményi gyakorlatok hatékony vizsgálatát. A civil érdekképviseletek és a PSZÁF közös célkitűzésként fogalmazták meg az egymás közötti párbeszéd és együttműködés szorosabbra fűzését.
 
Az ülésen részt vevő civil szervezetek:
 
Banki Hiteltanácsadók és Kihelyezők Egyesülete; Banki és Végrehajtási Károsultak Fogyasztóvédelmi Egyesülete; Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség; Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége; Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete; Fogyasztóvédők Országos Egyesülete, Indra Biztosítottak és Pénzintézeti Ügyfelek Országos ÉrdekvédőEgyesülete; Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület.