Jog
Fogyasztók Világnapja 2013
2013. március 14.,
CI/SV
Ebben az évben a Fogyasztói Jogok Világnapjának mottója: "Fogyasztói igazságszolgáltatást most!". A Consumers International, a Fogyasztók Nemzetközi Szervezete arra ösztönzi tagjait és támogatóit, hogy használják ki az idei világnapot és hívják fel a figyelmet arra, hogy a rosszul működő fogyasztóvédelem szerte a világon milyen valóságos károkat okozhat.
A Fogyasztói Jogok Világnapjának kapcsán a Fogyasztók Nemzetközi Szervezetének főigazgatója, Helen McCallum azt mondta: "A jó fogyasztóvédelem nemcsak a jogi szabályozásról szól, hanem igazság szolgáltatásáról, becsületes társadalomról, akár életek megmentéséről."
Az ENSZ Fogyasztóvédelmi iránymutatásának biztosítása volt a legnagyobb győzelme a fogyasztói jogok mozgalmának. Mindamellett a technológia fejlődése, és a változó üzleti gyakorlat sok új kihívást hozott. A kihívás abban áll, hogy az iránymutatást a mai kornak megfelelően alakítsák, és fontossá tegyék a mai fogyasztó számára.
A Fogyasztói Jogok Világnapját 1983 óta ünnepeljük, annak érdekében, hogy a fogyasztói jogokat mindenhol megismertessék. Minden évben március 15-én a globális fogyasztói mozgalom egy központi téma érdekében egyesül, hogy bemutassa izgalmas tevékenységük egy részét.
A 2013. évi Fogyasztók Világnapja fontos lehetőség a fogyasztói szervezetek számára annak érdekében, hogy a világ figyelmét ráirányítsák arra a fontos szerepre, melyet a fogyasztóvédelem képvisel a társadalom biztonságosabbá és igazságosabbá tételében, és arra, hogy milyen fontos, hogy a 21. századi fogyasztók 21. századi védelemben részesüljenek.
1962-ben az Egyesült Államok elnöke, John F. Kennedy javasolta négy alapvető fogyasztói jog – a biztonsághoz, az információhoz, a választáshoz és a képviselethez való jog – elfogadását. A fogyasztóvédelmi szervezetek világszerte ezekre az elvekre építették alapszabályaikat. A négy alapvető jog később kiegészült (az oktatáshoz, kárpótláshoz, egészséges környezethez és az alapvető szükségletek kielégítéséhez való joggal), hogy a fogyasztók minden fontos szükségletét magában foglalja.
A Fogyasztóvédelmi Szövetségek Nemzetközi Szervezete, mai nevén Consumers International átvette és saját alapelveivé emelte a nyolc jogot. 1985. április 9-én az ENSZ Közgyűlése is elfogadta ezeket. A nyolc jog együttesen a fogyasztóvédelmi irányelvek erősítését szolgálja világszerte.
Jog az egészséget vagy az életet veszélyeztető termékek, termelési folyamatok és szolgáltatások elleni védelemhez. A fogyasztói termékeket előállító vállalatoknak biztonsági és teljesítményvizsgálatokat kell végezniük, mielőtt termékeik piacra kerülnek.
Jog az információhoz – ide értve az alapanyagokat, a vegyianyag-tartalmat, a szükséges elővigyázatossági lépéseket, a mellékhatásokat (ha vannak ilyenek), a korlátozó intézkedéseket és a lejárati időt is – a jól informált döntéshozás, és a tisztességtelen vagy félrevezető reklámozás és címkézés elleni védelem érdekében.
Jog a versenyképes áron, kielégítő minőségben kínált termékek és szolgáltatások sorából való választás lehetőségéhez.
Jog a fogyasztói érdekek képviseletéhez a törvényhozásban és a végrehajtásban, valamint a termékek és szolgáltatások kifejlesztésében.
Alapvető termékekhez és szolgáltatásokhoz, így az elegendő élelmiszerhez, ruhához, otthonhoz, alapvető egészségügyi szolgáltatásokhoz, oktatáshoz, higiéniához való hozzáférés joga, hogy mindenki teljes körűen részt vehessen a társadalom életében.
Jogos panaszok esetén a korrekt kárpótláshoz való jog, beleértve a félrevezetés, a rossz minőségű, selejtes termékek és a nem kielégítő szolgáltatások miatti kompenzációt.
Jog a megfelelő tudás és képességek megszerzéséhez, amelyek a termékeket és szolgáltatásokat illető jól informált, magabiztos döntések meghozatalához szükségesek, beleértve az alapvető fogyasztói jogok és azok alkalmazási lehetőségeinek ismeretét is.
Jog az egészséges környezethez, amely sem nem fenyegető, sem nem veszélyes, és amely lehetővé teszi a jelen és jövő generációk méltóságteljes életét és jóllétét.