Autó
Öreg autók a magyar utakon
2013. március 7.,
biztositasiszemle.hu
Tovább öregszik a hazai személygépkocsi-park, az átlagéletkor az idén akár meghaladhatja a 13 évet is. A legnépszerűbb, másodkézből behozott modellek között többségben vannak a tizenéves járművek. A használtimport legnépszerűbb modelljei között is tarolnak a tizenéves járművek, a Volkswagen Golfok és Opel Corsák négyötödét, a 3-as BMW-k és VW Passatok kétharmadát 2002-ben vagy az előtt gyártották.
Magyarország személygépkocsi-állományának átlagéletkora a kétezres évek elején még a 12 évet közelítette, az évtized közepére ez az újautó piac könnyen hozzáférhető hitelekkel megtámogatott felfutásával 10,3 évre süllyedt, majd 2009-től újra növekedésnek indult – írja a Napi.hu.
A KSH friss adatai szerint 2012-ben már 12,5 évnél járt az átlag, a járműpark így egy esztendő alatt több mint fél évvel lett idősebb. Az eddigi trend ismeretében valószínű, hogy 2013 végén meghaladja majd az átlagéletkor a 13 évet, márpedig ilyen magas értékre a rendszerváltás, sőt, minden bizonnyal a motorizáció tömegessé válása óta nem volt példa.
Az öregedés három tényezőre vezethető vissza. Egyrészt egyre idősödnek és így belépnek a 6-15 éves kategóriába az akkor százezer szám megvásárolt járművek, másrészt a használtimporton belül az éltesebb kocsiké a főszerep, harmadrészt az újautó-eladások is alacsony szinten mozognak.
Az első kéthavi adatok alapján az újautó piac szűkült 2012 azonos időszakához képest, miközben a Datahouse jelentése szerint bő kilencezer használt járműre került rendszám, ami ötödével haladja meg az egy évvel korábbit. Igaz, ezek a számok a teljes autópark nagyságához képest elenyészőek.
2012-ben a használtan behozott és forgalomba helyezett 53,5 ezer autó 71 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit, a járművek több mint fele volt 10 évesnél idősebb. A KSH adatai szerint a 6-15 éves korosztályba esik a használtimport több mint kétharmada.