Életmód
Hasznos tudnivalók utazás előtt
2012. március 5.
A síelők továbbra is gyakran látogatnak ki egy-egy hosszú hétvégére a szomszédos országokba – az utolsó ilyen roham épp a jövő héten várható. Ilyenkor sem érdemes spórolni az utasbiztosításon és célszerű speciálisan téli sportokra kiterjedő biztosítást kötni.
Mire nem terjed ki a télisport utasbiztosítás?
- Ittas állapot – már 0,8 ezrelékes véralkoholszint is elegendő a kizáráshoz
- Pályaelhagyás – erre a „műfajra” külön, speciális, jóval drágább biztosítást kell megkötni
- Késői kárbejelentés - nem jelentik be időben a balesetet vagy kárt a megadott segélynyújtó telefonon (ez általában 12-24 órán belüli jelzést jelent a különböző biztosítók feltételeiben)
- Autóban hagyott síléc - a síbiztosítások által nyújtott poggyászkár nem vonatkozik például arra, ha valaki a sífelszerelést éjszakára az autóban hagyja, és onnan tulajdonítják el
- Kicsi a fedezet, ami nem téríti a teljes kárt
A Genertel összegyűjtötte, hogy mire figyeljünk baleset esetén és melyek azok az esetek, kizáró okok, amikor biztosan nem fizet nekünk a biztosító. A márciusi négynapos hétvége a magyar síelők számára az utolsó „rohamot” jelenti; ilyenkor több tízezren indulnak útnak, jellemzően Ausztriába, Szlovákiába. Fontos, hogy ilyenkor, speciális télisport-balesetre vonatkozó biztosítást kössünk, mert a klasszikus utasbiztosítási termékek nem nyújtanak megfelelő fedezetet síbalesetekre, azokat a hagyományos külföldi utakra érdemes csak kötni.
A télisport utasbiztosítás kiterjed a „klasszikus utasbiztosítás” által fedezetet kockázatokra, és emellett fedezi az ilyenkor tipikusan előforduló baleseti sérülések orvosi költségeit, a hegymentést, helikopteres mentést, a sérültek hazaszállítását, olyan speciális szolgáltatásokat is tartalmaz, mint a sí-bérlet visszatérítés, a sportfelszerelésre is kiterjedő poggyászbiztosítás, valamint jogvédelem- és felelősségbiztosítás.
„A tapasztalat szerint a síelni indulók között magasabb a biztosítást kötők aránya, mint a nyaralásoknál, mert ilyenkor télen jobban tudatosul az utazókban a valóban jelentős baleseti kockázat” – mondta Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója.
Kár esetén a felmerült költségek pedig valóban elég jelentősek lehetnek; esetenként akár a több millió forintot is elérhetik. .A gyengülő forint az idén még tovább emelheti a költségeket, kifizetésük egy átlagos háztartás számára komoly problémát jelenthetnek. A Genertel orvosi költségekre és mentésre legalább 10 millió forintos fedezetet javasol, hiszen önmagában egy helikopteres mentés költsége eléri a 2-3 millió forintot, ha a sérült magánkórházba kerül, vagy pedig az állapota olyan súlyos, hogy sokáig nem lehet hazaszállítani, akkor az orvosi költségek is erőteljesen megterhelik a limitet.
Baleset esetén hazaszállításra vonatkozóan a szakértők a limit nélküli szolgáltatást javasolják, de Európán belül is legalább a 8-10 millió forintos limitet, hogy egy esetleges mentő-repülőgépes hazaszállítást is teljes mértékben ki tudjon fizetni a biztosító.
Ha bekövezik a baj, a pályán elérhető mentő személyzet értesítése után azonnal vegyük fel a kapcsolatot a biztosító segélynyújtó szolgálatával, hogy a további ellátókkal (orvos, kórház, mentőszolgálat) idejében tudják egyeztetni a költségvállalást, és meg tudják szervezni az esetleges hazaszállítást. Kisebb ambuláns ellátásoknál elképzelhető, hogy a helyszínen készpénzben való fizetést kér az orvos;(mivel kisebb összegeknél nem szívesen vállalják fel az átutalással járó adminisztrációt, ebben az esetben is érdemes azonban egyeztetni a biztosítóval arról, hogy reális-e a kifizetendő összeg.