Pénzügyek
Kiderült, miért esik nehezünkre a bankváltás
2012. március 22.
Az Európai Bizottság közzétette friss vizsgálatát, amelyből kiderült: az ügyfelek többsége számára megnehezítik a bankok a váltást.
A felmérés során az EU 27 tagállamában vizsgálták a tesztelők, mennyire könnyű megszervezni a bankszámla átvitelét egy másik pénzintézethez. Eszerint mindössze 19 százaléknak sikerült az EU által megadott irányelveknek megfelelően lebonyolítani a bankváltást, 81 százalék viszont gondokkal szembesült az ügyintézés során.
A leggyakoribb, az esetek 71 százalékában előforduló probléma, hogy a pénzintézetek nem nyújtanak kellő mértékű segítséget a bankváltásban. A tesztelt bankok 7 százaléka nem rendezte le a bankváltást az előírt tizennégy nap alatt, míg a pénzintézetek 3 százaléka nem volt hajlandó sztenderd lakossági számlát nyitni a váltani szándékozó ügyfeleknek. (Például előírták, hogy az ügyfél az új számlára utaltassa a fizetését.)
Az információkérés tekintetében a helyzet viszonylag jó: mindössze 14 százalék szembesült azzal, hogy nem nyújtanak megfelelő tájékoztatást a bankváltásról, de a kapott információ minősége jelentősen eltért és sok banki alkalmazottról kiderült, hogy nem ismeri eléggé a bankváltással kapcsolatos tudnivalókat.
Az Európai Bizottság 2007-es felmérése során állapította meg, hogy jelentős akadályok állnak a fogyasztói mobilitás előtt a bankszektorban. Ezt követően a banki szektort felügyelő bizottság (EBIC) elkészítette a területre vonatkozó önszabályozási tervet, ami viszont láthatóan nem hozta meg a kívánt eredményt – szögezi le az Európai Bizottság.
Forrás: DG SANCO