Keresés a tartalomban:
Élelmiszer

Szörpöt iszunk gyümölcslé helyett

A drágább üdítőitalok piaca szűkül

2013. május 7., GfK Hungária
Címkék: szörp gyümölcslé Gfk Hungária üdítőital forgalom
A tavalyi év egyik nyertese a szörp - főként kiadósságának és kedvező árának köszönhetően. Gyümölcsleveket kevesebben vásárolnak, kevesebbszer és egyre kisebb mennyiségben. A jeges teák iránti kereslet stagnált, értékbeli forgalmuk ugyanakkor nőtt, derül ki a Gfk Hungária felméréséből.
A vízzel hígítható sűrítmények fogyasztása a gyümölcslevekkel, szénsavas üdítőkkel és jeges teákkal összevetésben növekedni tudott 2012-ben, hiszen 2011-hez képest mintegy 4 százalékkal több háztartás vásárolta és a korábbiaknál nagyobb mennyiségben is a kategóriát.
 
Az elmúlt évben minden második háztartás kosarába került szörp, közöttük átlagon felüli arányban megtalálhatók a legalább háromfős, a gyermekes, az idősebb, illetve az átlag feletti jövedelemmel rendelkező háztartások.
 
Szörpöt egy évben átlagosan hét alkalommal, azaz közel kéthavonta vesz egy család - egyre nagyobb arányban valamely hipermarketből. A legnagyobb kereskedelmi formátum főként a szupermarketektől és a diszkontoktól hódított el szörpkedvelő vásárlókat. A beszerzett mennyiség alkalmanként átlagosan 1,7 liternyi és egy évben átlagosan 12 liter szörp kerül egy-egy vásárló háztartás kosarába. A megvásárolt mennyiség egyharmada sajátmárkás termék, amely arány a 2011. évben mértnél némiképp kevesebb.
 
Veszített forgalmából a gyümölcslé kategória úgy értékben, mind mennyiségben; azaz kevesebben vásároltak ritkábban és egyszerre kevesebbet. A gyümölcslevek vásárlói bázisa tavaly mintegy 3 százalékkal zsugorodott: tízből nyolc háztartás tartott ki a rostos üdítőital mellett.
 
A gyümölcslevek elsődleges beszerzési helyét a diszkontok adják, itt fogy a teljes mennyiség közel egyharmada. A hipermarketek picit tudták növelni részesedésüket a mennyiségi forgalomból elsősorban a hazai láncok hátrányára. A diszkontok vezető szerepe ellenére, a sajátmárkás termékek aránya ebben a kategóriában enyhén (kb. 5 százalékkal) visszaesett, bár a többi alkoholmentes üdítőital kategóriához képest még így is magas arányt, 42 százalékot ér el.

A szénsavas üdítőitalok fogyasztása tavaly közel egytizedével szűkült 2011-hez képest, bár a vásárló háztartások aránya gyakorlatilag változatlanul tízből nyolc. A piac csökkenésének hátterében elsősorban a vásárlási gyakoriság visszaesése áll: évi mintegy 19 alkalom helyett tavaly 17 alkalommal került egy átlagos vásárló háztartás kosarába szénsavas üdítő. Ugyanakkor itt érdemes megemlíteni a tényt, miszerint a szénsavas üdítőitalok immár új versenytársaként tarthatók számon az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő ízesített sörök.
 
A jeges teáknak sikerült mennyiségi forgalmukat megőrizni és értékben növekedést elérni. Ez köszönhető annak, hogy vásárlói bázisuk gyakorlatilag állandó maradt és a tavalyi évben is változatlanul mintegy 8 alkalommal vásárolt egy-egy háztartás jeges teát. A vásárlók jeges teát is elsősorban valamely diszkont polcáról viszik haza – e csatorna adja a teljes megvásárolt mennyiség közel egyharmadát.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez