Autó
Eco-Marathon: Rotterdamban a jövő autói
2013. május 20.,
Szabó Zoltán Attila
Javában zajlik a Shell Eco-marathon, ami minden évben különös kihívás elé állítja a diákokat. A versenyzőknek olyan járműveket kell tervezniük és építeniük, amely 1 liter üzemanyag vagy 1 kWh energia felhasználásával a lehető legnagyobb távolságot képes megtenni. Idén öt magyar csapat állt a rajtrácsra.
A Shell Eco-marathon picit a saját viadalunknak is tekinthető. Egy példa: 2012-ben második helyezést ért el a rotterdami utcai versenyen a kecskeméti GAMF csapata, amely további jelentős technológiai fejlesztésekkel áll elő idén. – Nagyra becsülöm a magyar csapatok erőfeszítéseit, hogy évről-évre új autókat tervezzenek és építsenek – jelezte még az indulás előtt a Kopaszi-gátnál tartott csapatmustrán Erényi Balázs a Shell Hungary Zrt. igazgatósági elnöke.
A rotterdami verseny már az első alkalommal óriási sikert hozott: több mint 40 ezren szurkoltak Hollandiában. A városi környezet azért is fontos, mert így a diáksereg életszerű környezetben próbálhatja ki az új technológiákat. Idén 20 európai ország több mint 3000 diákja találkozott Rotterdamban.
A hazai mezőny sztárja vitathatatlanul a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata. Automobiljuk neve: Megameter IV. Az egylet összesen 16 főt számlál. 2009 őszén kezdték. Egy évre rá már ott pörögtek a lausitz-i maratonon is a benzines prototípus kategóriában. Akkori szüleményüket Megameter I. névvel illették. Az önhordó karosszériába saját fejlesztésű és gyártású erőforrást pakoltak. Beletrafáltak. Már a nyitányon 1588 km/literes teljesítményt értek el.
Idei gépsárkányuk merevebb és könnyebb karosszériát kapott. A kocsi – elődeihez hasonlóan – háromkerekű; a két első kerék rögzített, a hátsó kormányzott és hajtott. A kerékfelfüggesztéseket megerősítették. Az első kerekek beállítását pontosabbá és egyszerűbbé tették a diákok. Az áttervezett motor felülvezérelt és felülszelepelt, injektoros, önindítós, léghűtéses. És a járgány nemcsak a tulajdonságai miatt érdekes, de kinézete, stílusa miatt is. A díszítőelemek, logók és feliratok – tessék megkapaszkodni! – faintarziák.
Amikor a csapat titkát, titkait kutatjuk, ajánlatos Jakab Máriát megkérdezni, aki amolyan nagymamaként, tyúkanyóként tüsténkedik a csapat körül. De a szerepe nemcsak ennyi: ő a pénzügyminiszter! Hihetetlen, de a sikerhez szükséges nem kevés pénzt, támogatásokat ő szerzi. Azelőtt az iskola gondnoka volt.
– Az iskola nem tudott pénzt biztosítani erre a célra, ezért én futok a szponzorok után – avatott be a kulisszatitkokba. – Tízmilliós az éves költségvetésünk. Eddig hatmilliót költöttünk. De persze nemcsak a pénzbeli támogatásokért vagyunk hálásak, hanem egy-egy gesztusnak, barter-segítségnek is örülünk. A Mercedes például biztosítja nekünk azt a kisbuszt, amellyel a rotterdami és a toulouse-i versenyre is eljutunk.
Kérdés: a Kecskeméten letelepedett Mercedes mennyire érzi sajátjának a sikercsapatot? Jakab Mária szerint szimpatizálnak velük, mi több, a német óriáscég mérnökei elájulnak azoktól az ötletektől, megoldásoktól, amelyekkel a kecskeméti diákok állnak elő – gyakran kényszerből. Azonban a barátság eddig még nem lett szorosabb, mondhatni, a GAMF nem egy gyári istálló! Mégis az élbolyba várják…