Keresés a tartalomban:
Szolgáltatás

Csak az ingyen wifi a jó?

Miért nem netezhetünk sok repülőjáraton?

2013. május 17., Faludi Linda
Címkék: internet repülés wifi Ryanair
A Ryanair vezetése fontolgatja, hogy bevezeti a wifi szolgáltatást járatain, ugyanakkor addig nem születik erről döntés, amíg a fapados cég meg nem bizonyosodik arról, hogy megéri a beruházás. Nem az ír vállalat az egyetlen légitársaság, amelynek gondot okoz a wifi kérdés: az iparági szakértők szerint az utasok jó része igényli a repülő netet, fizetni viszont már nemigen hajlandó érte, a szolgáltatás biztosítása azonban költséges beruházást igényel.
A Ryanair vezetése fontolgatja, hogy bevezeti a wifi szolgáltatást járatain, ugyanakkor addig nem születik erről döntés, amíg a fapados cég meg nem bizonyosodik arról, hogy megéri a beruházás. Nem az ír vállalat az egyetlen légitársaság, amelynek gondot okoz a wifi kérdés: az iparági szakértők szerint az utasok jó része igényli a repülő netet, fizetni viszont már nemigen hajlandó érte, holott a szolgáltatás biztosítása költséges beruházás igényel.
 
“Dolgozunk a wifi szolgáltatás bevezetésén, de jelenleg az ezzel kapcsolatos befektetés és költség mértéke akadályt jelent. Amíg ezeket nem csökkentjük gazdaságos szintre, addig nem lépünk tovább” – közölte a Ryanair az Irish Times-szal annak kapcsán, hogy felröppent a hír: az európai fapados wifi bevezetését tervezi. A lap úgy tudja, hogy jelenleg a hagyományos wifi mellett egy “intranet” megoldáson is gondolkozik az ír cég vezetése, ennek keretében az utazók nem internetezhetnének, viszont szabadon válogathatnának okostelefonjaikon és laptopjaikon a cég által biztosított szórakoztató tartalmak között.
 
A wifi kérdés nem csak a Ryanairnek okoz fejfájást: az utasok nem minden esetben tudhatják meg előre, less-e mobilnet a járaton és ha igen, milyen feltételekkel. Ráadásul az árak folyamatosan változnak és az internetkapcsolat minősége is sokszor kívánnivalót hagy maga után. “A technikai megoldástól függetlenül jelenleg egyetlen használatban lévő rendszer sem képes megfelelni az utasok igényeinek” – szögezte le Mary Kirby, az Airline Passenger Experience magazine vezetője. Kirby elismeri, hogy komoly gondot okoz az állandó internetkapcsolat biztosítása egy óránként 800 kilométeres sebességel közlekedő repülőn, ugyanakkor szerinte az ágazatnak végre egyértelműsítenie kéne a helyzetet a fogyasztók számára. “Ideje, hogy a cégek azt mondják: erre számíthatsz. Megnézheted az e-mailjeidet és felmehetsz a Facebookra, de nem fogsz tudni óriás fájlokat küldeni vagy streaming videót nézni a gépen” – összegez a szakértő.



Az igényeket jelzi, hogy Routehappy.com néven létrehoztak egy portált, ahol a leendő amerikai légiutasok ellenőrizhetik, lesz-e wifi a járatukon…talán. Mivel ugyanis az adott járat wifi-kihasználtságát nem lehet előre megjósolni, azt sem lehet biztosra mondani, hogy rendesen működik-e majd a hálózat egy repülőn – ismerte be a weboldal adatfeltöltési felelőse, John Walton.
 
A légitársaságok és netszolgáltatók szerint az utasok átlag 5-10 százaléka használja a wifit a repülőn, az arány viszont a hosszabb légiutakon jóval magasabb is lehet. Az Egyesült Államokban a legtöbb légicég a Gogo szolgáltatását használja: náluk földi szolgáltató tornyokból “lövik fel” az internetet a repülőkre, ezzel 3,1-9,8 megabit/szekundumos sávszélességet érve el, ami egyértelműen messze elmarad a hagyományos szélessávú kínálattól. A nemzetközi járatokon a hatékonyabb műholdas rendszereket alkalmazzák, amelyekkel az oceán felett is elérhető a szolgáltatás.
 
Az Airline Passengers Magazine szakértője ugyanakkor úgy látja: az utasok nemigen hajlandóak fizetni az egyébként akár milliós beruházást jelentő szolgáltatásért. Az árak rendkívül széles skálán mozognak: akad, aki 2 dollárt kér fél óra mobiltelefonos internetezésért, de van olyan amerikai légicég is, amelyik egész napos wifi bérletet ad 8 dollárért. Az európai légitársaságok közül a British Airways az A318-as járatokon szolgál wifivel, de csak GSM alapon, míg a Lufthansa csaknem az egész flottáját felszerelte wifivel, az árak a megtett út és az idő függvényében 10 és 20 euró között mozognak. Az Air France-KLM jelenleg teszteli a wifit, az adatgyűjtés várhatóan az év végéig tart majd.
 
A cégek kacérkodnak a free wifi gondolatával, de nem csak az anyagi okok tántorítják el őket a bevezetésétől. “A rendszerünk nem alkalmas arra, hogy kiszolgálja azt az igényt, amit az ingyen wifi generálna” – mondja a Hartsfield-Jackson Atlanta International , az egyik legforgalmasabb amerikai reptér szóvivője. A légikikötő a közelmúltban csökkentette a wifi-bérlet árát és jelenleg az infrastruktúra fejlesztésén dolgozik, hogy átállhasson ingyenes wifire.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez