Kitekintő
Megaméretű sültkrumpli a McDonald’s-tól
2013. május 24.,
Faludi Linda
Az amerikai gyorsétteremlánc a japán fogyasztókat igyekszik meghódítani a mega sültkrumpli adaggal, amely az európai éttermeiben kapható mennyiség duplája. A McDonald’s reklámjaiban azt hangsúlyozza, hogy a mega adag tökéletes arra hogy megosszák valakivel.
Az mindenesetre látszik, hogy az amerikai étteremlánc ezúttal is a nagyobb adagok felé igyekszik tolni vásárlóit. A vállalat minden alkalommal hangsúlyozza a sajtónak, hogy a McDonald’s kínálatával is lehetséges az egészséges étkezés, ez csak döntés kérdése.
„Nem árulunk junk foodot. Sok zöldség és gyümölcs is kapható nálunk is igyekszünk tovább növelni a keresletet” – fogalmazott a konszern vezérigazgatója, Don Thompson a csütörtökön tartott éves közgyűlésen egy résztvevői kérdésre reagálva.
Thompson múlt nyáron vette át az gyorsétterem-lánc vezetését és a Chicago Tribune beszámolója szerint tovább növelné a gyümölcs kínálatot, például kiwiből és ananászból készült gyümölcsnyársakkal. A vezérigazgató közlése szerint a választék bővítésének eredményeként a klasszikus gyorséttermi fogások (csirke nuggets, Big Mac, sültkrumpli) már csak az értékesítések 25 százalékát teszik ki. A menedzser hozzátette, hogy a fejlett világban szinte járványként terjedő elhízásnak nem a McDonald’s az oka, mindössze több frissen készült ételt kellene ennünk.
A közgyűlés egyébként minden részvényesi javaslatot elutasított, az egyikben a részvényesek azt szerették volna elérni, hogy a konszern minden évben készítsen jelentést arról, hogy tevékenysége hogyan befolyásolja a táplálkozási szokásokat világszerte.
Az óriáscég ennek ellenére biztosan figyeli majd a folyamatokat, hiszen igen nagy kihívást jelent számára az úgynevezett kétezres generációk igényeinek kielégítése. A 19 és 34 év közötti fogyasztók éves szinten majd’ 250 milliárd dollárt hagynak ott az éttermekben , akik már gyerekeket is nevelnek. A gyerekek pedig mindig is a McDonald’s egyik legfontosabb célcsoportjának számítottak. A USA Today beszámolója szerint ez a generáció szívesebben eszik a friss kenyérre koncentráló Panera Bread vagy a mexikói ízeket ajánló Chipotle grill éttermekben.
A gyorsétterem piacot figyelemmel kísérő QSR magazin szakértője úgy látja, a McDonald’s-nak számos téren változnia kell, ha fel akarja venni a versenyt az említett éttermekkel. Sam Oches szerint az éttermeket kényelmesebbé, a fogásokat pedig táplálkozástudományi szempontból átláthatóbbá kellene tenni. Denise Lee Yohn márkaszakértő hozzáteszi: az amerikai cégnek vonzóbbá kéne tennie magát a huszas-harmincas generáció szemében és új terméket is be kellene vetnie.
Karcsúsítaniuk kell a menüt
2007 óta 70 százalékkal nőtt a McDonald’s-ban elérhető választék, ez jelentősen növelte a költségeket és súlyos nehézségeket okoz a kiszolgálásban – mondta egy iparági szakértő és volt McDonald’s üzlettulajdonos. A cég folyamatosan változtat a kínálaton, az viszont nem túl jó jel, hogy az első negyedévben az egy évnél hosszabb ideje működő amerikai üzleteinek értékesitése 1,2 százalékkal csökkentek.
A hamburgeres cégnek kommunikációs téren is sok a tennivalója, hiszen a UCLA friss tanulmánya szerint a pontos kalóriaértékeket és fogyasztási mennyiségeket tekintve a Subway kínálata sem egészségesebb a McDonald’s-énál, a szendvicses lánc mégis köztudottan egészséges gyorsétteremlánc hírében áll.