Szolgáltatás
MÁV: típusvizsga előtt az új IC+
2013. május 10.,
Kosár-összefoglaló / Sz. Z. A.
Bemutatta a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. a szolnoki, vasúti járműgyártás első két IC+ kocsiját, az egyiket 90 százalékos, a másikat 60 százalékos készültségi állapotában. A készre szerelés után az üzembe helyezés és a típusvizsgálatok következnek, így várhatóan az idei év végén találkozhatnak először az utasok a korszerű járművekkel.
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a megnyitón kiemelte: „a mai nap kitűnő példája annak, hogy egy egyébként tradicionális magyar vállalat, mint a 170 éves magyar vasút olyan telephelyen, amely már több mint 100 éve működik, tud újat nyújtani, tud újat mutatni, és megtalálja azokat a lehetőségeket, amivel a XXI. századnak megfelelő igényeket is ki tudja elégíteni.”
Az új kocsik légkondicionáltak; a hordozható számítógépek, mobil eszközök energiáját biztosító elektromos csatlakozókkal ellátottak; GPS-vezérelt, fedélzeti és audiovizuális utastájékoztató-rendszerrel rendelkeznek; wifi biztosítja az ingyenes internetezés lehetőségét; belső videó-felügyeleti rendszer működik rajta. A kocsik 200 km/h-s legnagyobb megengedett sebességét a Németországba közlekedő vonatokban lehet majd kihasználni. Ungvári Csaba vezérigazgató reményei szerint a sorozatgyártás megvalósulása esetén a MÁV-GÉPÉSZET Zrt-nél (vagy a MÁV-csoportnál) lehetőség nyílhat közel kétszáz új munkahely megteremtésére.
Szolnok polgármestere, Szalay Ferenc hangsúlyozta: „városunk tradicionális cége a MÁV-GÉPÉSZET, amely a szolnoki ipari fellendülés egyik zászlóshajója volt már az 1800-as évek második felétől. Generációk nőttek fel vasútgépészeti szakemberként, így kiemelten fontos számunkra, hogy a mai napig erre a kiváló adottságra, a szolnoki vasutas családokban rejlő szakértelemre alapozva egy kiválóan működő céggé vált az egykori Járműjavító. Ma egyértelműen Szolnok a hazai vasúti gépgyártás és javítás központja.
Mind a két jármű fényezett állapotban az összeszerelés fázisában tart, az elsőben az utastér csaknem kész: a padló, a válaszfalak, a poggyásztartók, a műanyag burkolati elemek, a légcsatornák, az ülések, asztalok, bőröndtartók beépítése megtörtént. A munkálatok a mellékhelyiségek kialakításával, a kézifék és kapcsolószekrények beépítésével, illetve az alváz alatti szerelvényezéssel folytatódnak. A tervek szerint egy hónapon belül kerül fogóvázra a jármű, majd a feljáróajtók és a klímaberendezés üzembe helyezése következik. A típusvizsgálatok a nyáron indulnak, így közel a start!