Autó
Könnyebb, gyorsabb ügyintézés
2013. május 2.,
Kossuth Rádió 180 perc, MTI
Több, az autósok életét megkönnyítő intézkedés is életbe lép a közeljövőben. Éves szinten összesen mintegy négy és fél millió ügyintézés, tizennyolc tárgycsoportban egyszerűsödik - erősítette meg a 180 percben Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár.
Példaként Völner Pál elmondta, eddig, ha lejárt egy jármű műszakija, akkor ellenőrzéskor a helyszínen bevonták a forgalmit, és új engedélyt kellett kiváltani. Ezt a gyakorlatot a kormányzat megszüntette, a továbbiakban a forgalmi engedély, mint okmány az autósnál marad. Nyilván neki is az az érdeke, hogy a szükséges műszaki vizsgát minél hamarabb megszerezze, így az új forgalmi kiadása szükségtelen – tette hozzá a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tisztségviselője.
Szintén fontos módosítás, hogy a kötelező biztosításról szóló igazolásnak nem kell ott lennie a forgalmiban. Ennek oka, hogy a nyilvántartások közötti összekötetésnek köszönhetően ezen papír nélkül is ellenőrizni lehet, hogy adott járműnek van-e biztosítása.
Újdonság az is, hogy a rendszámtáblákon elhelyezett környezetvédelmi plakettek közül a viszonylag ritkán használt úgynevezett piros tábla megszűnik, és a fekete tanúsítja majd, hogy ha egy járműnek kedvezőtlen a környezetvédelmi besorolása, vagyis fokozottan szennyező, és nem teljesíti az Euro-II előírást.
További változás, hogy a könnyebben és gyorsabban tudják meghosszabbítani a parkolási engedélyeket a mozgáskorlátozottak számára. A hivatal a korábbi aláírás és rögzített okmány adatok alapján, az ügyfél megjelenése nélkül is képes lesz elvégezni a feladatát.
Így ellenőrzik az útdíjat
Az autópályákon felszerelt kamerákat, illetve a hozzá kapcsolódó eszközöket alkalmassá teszik a tengelyszámlálásra, ami az ellenőrzést szolgálja majd – jelentette ki az államtitkár az e-útdíj kapcsán. A közvetített kép alapján számítógép elemzi, hogy a látott járműnek hány tengelye van, milyen terhelést jelent az utakra. Ezeket az adatokat pedig a rendszer összehasonlítja a teherautó után befizetett összegekkel. Völner Pál hozzátette: a technikai, jogszabályi háttér most épül ki, az e-útdíj bevezetésénél pedig tartható a július elsejei határidő, az egyeztetések folyamatosan zajlanak.A használatarányos útdíjfizetési rendszer minden 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművet érint a kijelölt útszakaszokon, amelyek együttes hossza 6318 kilométer. A fizetési kötelezettséget a rendszer az úthasználat arányában, a kedvezményeket a gépjármű környezetvédelmi besorolása alapján határozza meg.
Az e-útdíjból a költségvetésben 75 milliárd forint bevétel szerepel a második félévben.