Jog
"Utasjogai mindig kéznél"
2012. június 1.,
EUvonal
Az Európai Bizottság célja, hogy az utasok minden közlekedési mód esetében védelmet élvezzenek – fogalmazott Meglena Kuneva korábbi uniós biztos, Budapesten az "Utasjogai mindig kéznél" című – egész Európára kiterjedő - kampány bemutatásakor.
Meglena Kuneva korábbi fogyasztóvédelemért felelős uniós biztos mutatta be az "Utasjogai mindig kéznél" nevet viselő kampányt Budapesten, az Európa Pontban. A kampány célja felhívni a polgárok figyelmét arra, hogy milyen kiterjedt jogok illetik meg őket utazásaik során.
Az Európai Bizottság 2010. június 29-én indította útjára egész Európára kiterjedő figyelemfelhívó kampányát. A kampánynak köszönhetően a vasúti vagy légi közlekedést igénybe vevő utazók könnyebben tájékozódhatnak jogaikról. Bár az elmúlt években a Bizottság jogszabályokon keresztül már biztosította, hogy a légi és a vasúti közlekedést igénybe vevő utasok az Európai Unióban mindenhol ugyanolyan elbánásban részesüljenek, még mindig nincs minden utas tisztában jogaival. Ennek orvoslására – a nyaralási szezon kezdetére tekintettel – indult el két éve a kampány.
Meglena Kuneva rámutatott arra, hogy a polgárok nem ismerik a jogaikat, így fontos az ismereteket átadni számukra. Elmondta: az utasjogok kiterjesztése az uniós szabadságjogok megerősítésének alapja, mivel hozzájárul a szabad mozgáshoz való jog „jobb kihasználásához”. A polgárokban tudatosítani kell azt, hogy olyan egyedi események bekövetkezése során is védettek, mint például egy légitársaság csődje, vagy egy vulkánkitörés miatti leállás – fogalmazott a volt biztos.
Az utasok jogainak növelésével növelni lehet az utasok bizalmát is a különböző utazási formákban, bizalom nélkül ugyanis nincs gazdasági növekedés – hangsúlyozta. Hozzátette, hogy az utasjogok kiterjesztése nemcsak a légi utasok jogaira, hanem más közlekedési módokra is vonatkozik.