Az EU közúti szállításra vonatkozó szabályainak megváltoztatásának célja, hogy a műholdas navigáció és a kommunikációs technológiák alkalmazásával az „okos tachográfok” bevezetésével pontosan figyelemmel lehessen követni, hogy a sofőr mennyi időt tölt a kormány mögött.
Az új szabályok 2017-től élnének, és az integrált műholdas helymeghatározásnak köszönhetően kevesebb információt kellene manuálisan bevinni, és kevesebb úti ellenőrzésre lenne szükség. A tachográfok által rögzített adatokat más intelligens közlekedési rendszerek is fel tudnák használni.
Szigorúbban ellenőriznék a műszerek beszerelését és kalibrálását is, a cél az, hogy nehezebb legyen a visszaélés, a szabályokat betartó sofőröket ellenőrzés céljából ne tartsák fel, és ezáltal jobban meg lehessen szervezni a logisztikai láncot.
Silvia Adriana Ţicău (szocialista, román) jelentéstevő ezenkívül szeretné, ha olyan alkalmazást is kidolgoznának, amely a vezetők számára értelmezné az adatokat, hogy könnyebb legyen betartani a vezetési és a pihenési időre vonatkozó előírásokat. A tachométerek ugyanis jelenleg csak rögzítik, de nem elemzik az adatokat. A jelentéstevő emellett megerősítené a sofőrök rendszerben tárolt adatainak a védelmét, és egy új szoftver segítségével gondoskodna arról, hogy a rögzített adatokat a különböző európai hatóságok ugyanúgy értelmezzék.
A képviselők emellett azt szorgalmazzák, hogy legalább a súlyos szabálysértések esetén legyenek kötelező szankciók.
Az utak biztonsága és a sofőrök munkakörülményeinek javítása érdekében az EU előírja, hogy a hivatásos sofőrök legfeljebb mennyit vezethetnek és legalább mennyi pihenőidő jár nekik. Az adatokat összegyűjtő tachométerekkel mintegy 6 millió buszt és teherautót szereltek fel.
Az Európai Bizottság felmérése szerint 2009-ben az ellenőrzött járművek 9%-a sértette meg a sofőrök munkaidejére vonatkozó előírásokat, az esetek negyedénél pedig ezt a tachográfok manipulálásával valósították meg.
SZÓLJON HOZZÁ! Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon.
[ Bejelentkezés ]
[ Regisztráció ]