Autó
DeltaWing – a jövő gépsárkánya
2012. június 4.,
Szabó Zoltán Attila
Az idei Le Mans-i 24 órás autóversenyt a részvevők motorjainak szempontjából a Nissan fogja uralni, hiszen a benevezett mezőny negyede a Nismo által felkészített japán erőforrásokat használja majd. A start: 2012. június 16-án esedékes. De mit is tudnak ezek a japán gyártású betontépők?
A Nissan domináns jelenlétét június 16-17-én egy kísérleti versenyautó, a Nissan DeltaWing indulása koronázza meg. A járgány a szándékok szerint megváltoztatja az autóversenyzés arculatát, mert a hagyományos LMP kategóriához képest feleannyi üzemanyagot és gumiabroncsot fogyaszt el.
Az LMP2-ben a győzelemért küzdő versenyzők sorában ott lesz a Nissan által elindított, egyedülálló GT Akadémia két végzőse: Lucas Ordonez, – aki a korábbi F1-es menővel, Martin Brundle-el indul egy autóban –, illetőleg Jordan Tresson is. (A GT Akadémia célja és eredménye, hogy a Playstation 3 játékosaiból valódi autóversenyző válhat).
„A DeltaWing-féle kísérlet számára aligha adódhat nagyobb, a nyilvánosság által ellenőrzött laboratórium, mint a Le Mans-i 24 órás verseny, amely egyébként is bevált próbaterepe az utcai autók és az autósport új műszaki megoldásainak. A koncepció attól függetlenül igazolja majd, hogy a sokkal gazdaságosabb jövőt megcélzó technológia már most életképes, hogy az autó végigmegy-e a távon vagy sem” – vallják a Nissannál.
Tény, a DeltaWing minden egyes részletét a hatékonyságot szem előtt tartva tervezték meg: egyedi alakjának légellenállási tényezője a fele egy hagyományos versenyautóénak, ugyanakkor minden egyes alkatrésze – köztük a csökkentett méretű 1,6 literes DIG-Turbo motor – kisebb méretű és sokkal kisebb tömegű, mint a hagyományos Le Mans versenyautóké. Az autó annyira egyedi, hogy a versenyben a szabályok kötöttségeitől mentesülve vesz részt, '0' rajtszámmal indul a Garage 56-ból, amelyet külön a kísérleti autóknak tartanak fenn.
MOTOR |
4 hengeres, 1,6 l-es Nissan DIG-T közvetlen befecskendezésű, turbótöltésű benzinmotor |
LEGNAGYOBB TELJESÍTMÉNY |
300 LE , 7400 f/percen |
SEBESSÉGVÁLTÓ |
5 fokozatú, szekvenciális |
ALVÁZ |
FIA-homologizációval rendelkező, szénszálas anyagból készült, önhordó szerkezetű |
TÖMEG |
475 kg vezető és üzemanyag nélkül, 575 kg vezetővel és üzemanyaggal |
HOSSZÚSÁG |
4,65 m |
TENGELYTÁV |
3,05 m |
KOCSITEST ÉS BORÍTÓELEMEK |
Szénszálas kompozit |
LEGNAGYOBB SEBESSÉG |
315 km/h |
GYORSULÁS (0-100 km/h) |
3.3 sec |