Keresés a tartalomban:
Jog

Vitarendezés már az interneten is

Uniós terv a fogyasztóvédelem javításáért

2012. június 20., nfh.hu
Címkék: fogyasztó fogyasztóvédelem uniós stratégia fogyasztói jogok EU Európai Bizottság
A nemrégiben elfogadott új, átfogó uniós stratégia a fogyasztók védelmét és tájékoztatását hivatott javítani, és az elképzelések értelmében segíteni fog abban is, hogy probléma esetén a vevők jogorvoslatban részesüljenek. Az EU fogyasztóvédelmi szabályozása a legszigorúbbak közé tartozik a világon. Ugyanakkor tény, hogy a termékek, szolgáltatások és értékesítési taktikák útvesztőjében a fogyasztók egyre nehezebben tudnak kiigazodni.
Napjainkban a fogyasztási kiadások meghaladják az EU által megtermelt GDP felét. Ha hatékonyabbá válik a fogyasztóvédelem, a fogyasztók több bizalommal fordulnak a piacokon kínált termékek felé, ez pedig lendületet ad a versenynek és a gazdasági növekedésnek. A bizalom erősítését és a növekedés ösztönzését célzó stratégia azt hivatott elősegíteni, hogy a következő 2 év folyamán: A stratégia középpontjában az a cél áll, hogy a fogyasztók hatékonyabb védelemben részesüljenek, amikor vásárolnak, energiaszolgáltatót választanak, pénzügyeiket intézik, vagy éppen utaznak.
 
Az Európai Bizottság a tavalyi év folyamán 16 intézkedésből álló javaslatcsomagot dolgozott ki az elektronikus kereskedelem és az online szolgáltatások terén annak érdekében, hogy 2015-re megduplázódjanak az online kiskereskedelmi eladások. Ezt a célt a fogyasztók védelmének és tájékoztatásának javítása, illetve a rendelkezésükre álló választék bővítése révén kívánja a Bizottság megvalósítani.
 
A szerződéses viták rendezése
 
A Bizottság a tavalyi év során javaslatokat fogalmazott meg a fogyasztók és kereskedők közötti viták bíróságon kívüli rendezésével kapcsolatban is. A javaslatok értelmében a jövőben mindegyik fogyasztó élhet majd az alternatív vitarendezés lehetőségével. Az eljárásban egy semleges harmadik fél közvetít a fogyasztó és a kereskedő között, illetve tesz javaslatot a vita megoldására.
 
Az online viták rendezése
 
A Bizottság javaslatai az online vitarendezést is lehetővé teszik az interneten más EU-országból termékeket vásárló uniós fogyasztók számára. Ez az eljárás hasonlít az alternatív vitarendezéshez, de a folyamatot teljes egészében internetes felületen lehet majd lebonyolítani.
 
Az említett megoldások a Bizottság szándéka szerint kiteljesítik majd azt a segítséget, melyet az uniós polgárok már most is igénybe vehetnek más tagországbeli kereskedőkkel támadt vitáik rendezéséhez. Ebbe a körbe tartozik például a kis értékű követelések európai eljárása, melynek köszönhetően gyorsabban és kisebb költségek mellett lehet a 2000 eurót meg nem haladó követelésekkel kapcsolatos ügyek végére pontot tenni.
 
2013-tól a fogyasztóknak arra is lehetőségük lesz, hogy – az európai igazságügyi portálon – online tölthessék ki a kis értékű követelések európai eljárásának lefolytatásához szükséges formanyomtatványt, amivel sok időt és energiát spórolhatnak meg.

Megosztás:
Nyomtatás
Küldés e-mailben

SZÓLJON HOZZÁ!
Tisztelt látogatónk! Amennyiben szeretne a cikk tartalmához hozzászólni, jelentkezzen be, vagy ha még nem rendelkezik hozzáféréssel, regisztráljon. [ Bejelentkezés ] [ Regisztráció ]
Felhasználó azonosító:

Jelszó:

Hozzászólás írása
Mehet

AJÁNLÓ

BMI - Testtömegindex
kalkulátor

Testsúly [kg]:
Magasság [cm]:
Értékelés
Az Ön BMI-je:
Forrás: Magyar Nemzeti Szívalapítvány
Ismeri-e Ön a békéltető testületek munkáját?
 
Nem ismerem
Már hallottam róla
Ismerem és már fordultam is panasszal a testülethez