Autó
Használtautó vásárlási kisokos
Mit tegyen az, akinek nem futja új autóra?
2012. június 18.,
nol.hu
Próbáljunk meg ismert vagy megbízható kereskedőnél vásárolni. Sokat elmond az autóról a gazdája, annak munkája, használati szokásai. Nem a legjobb vétel az olyan csillogó-villogó kocsi, melyet többnyire csak városban és rövid szakaszokon használtak, mert a motornak az az előnyös, ha életének többségét üzemmelegen futotta.
Fontos a karosszéria és a fényezés állapota, mely ránézéssel és rétegvastagság-mérővel értékelhető, de sokkal fontosabb a nem látható szerkezeteké. Ezek átvizsgálásához szakember kell, ami nem olcsó, de megéri, mert a futásteljesítménynél és a műszaki vizsga időpontjánál nem kevésbé lényeges az állapotfelmérés.
Ne sajnáljuk a pénzt hozzáértő és megfelelő felszereltséggel rendelkező szakemberre: egy teljes átvizsgálás 10-20 ezer forintba kerül, ami elenyésző összeg az autó árához és az eltitkolt hibák várható javítási költségeihez képest. Szakszervizben ellenőriztessük a kormánymű , a féltengelyek, a féktárcsák, a -betétek és a lengéscsillapítók állapotát.
Súlyos kiadási tételt jelent, ha nem az előírásoknak megfelelően cseréltek olajat és vezérmű szíjat a motorban. Lényeges a lambdaszonda és a katalizátor állapota, ami csak üzemmeleg motornál és műszerrel, szakműhelyben ellenőrizhet , csakúgy, mint a motor kompressziós értékei. Árulkodók lehetnek az olajfoltok a hajtóműnél és a sebességváltónál.
Karambolra és karosszériajavításra utalhat az eltér árnyalat és a vastagabb festékréteg, mely m szerrel ellenőrizhet : az eredeti gyári fényezés vastagsága kb. 120 mikron, a magyarországi szabályozás értelmében a gyári technológiával javított és 300 mikronos rétegvastagságútmég újnak kell tekinteni, egy karosszériaelemet öt ponton érdemes mérni, és átlagot kell számolni.
Ellenőrizni kell az autó hatósági jelzéseit, motor- valamint alvázszámát és ezeket egyeztetni a forgalmi engedélyben szereplő adatokkal.
A törzskönyv csak annyit bizonyít, hogy ki a tulajdonos. A jóhiszemű vevő csak később szembesülhet adó-, vám- vagy egyéb tartozásról, bírósági végrehajtásból származó teherről és frissen vásárolt járművének lefoglalásáról. Az adóhatóság nem vizsgálja az adásvételi szerződés érvényességét, a foglalás után csak az eredeti tulajdonos ellen indítható polgári per.
Használt autó esetében is él az egyéves kötelező jótállás, de a legjobb szakszervizben rá kell kérdezni a kilométeróra állásra s az ott végzett javításokra. Ez persze akkor működik, ha nem szürkén vagy feketén szervizelték a kocsit.
Csak jogtisztán!
Olyan helyen érdemes használt kocsit venni, ahol hónapok, sőt évek múlva is garantáltan ugyanaz a kereskedés működik, kerülni kell a gyakran kiürülő és tulajdonost váltó sóderes telepeket. Vásárláskor ne csak a használt autó műszaki állapotát, de jogi hátterét is meg kell vizsgálni. Az adásvételi szerződésben pontosan rögzíteni kell az autó ára és átvételének időpontja mellett azt is, hogy kit terhelnek az egyéb költségek (átírás, eredetvizsgálat), valamint a külön garancia feltételeit.
A fogyasztói szerződéssel vásárolt használt autóhoz is jár szavatosság. Az autókereskedőknél bizományban hagyott gépkocsi esetében az adásvételi szerződés a tulajdonos és a vevő között jön létre, így a kereskedőnek nincs kötelezettsége, bármilyen reklamáció esetén az eredeti tulajdonost terhelik az eltitkolt és a hat hónapos szavatossági idő alatt felfedezett hibák javítási költségei. Mindezt megelőzheti az eladó, ha a szerződésben kiköti, hogy nem vállal szavatosságot az autó hibáiért.