Elektronika
Árverésen adják-veszik az internetezők adatat
2012. június 22.,
It-business/Wall Street Journal
A Krux Digital által nemrégiben közzétett tanulmány szerint megsokszorozódott a felhasználók tevékenységét követők száma, ma már szinte mindenki megpróbál minél több adatot gyűjteni az internetezőkről.
A cég jelentése azért is érdekes, mert a felmérés elkészítéséhez csupán mindenki számára elérhető honlapokat teszteltek, kihagyva azokat amelyek használatához regisztráció szükséges. A kutatásban a Comscore adatai által 50 legnagyobb látogatottsággal rendelkező honlapot vizsgálták meg 6-10 kattintás mélységben. A vizsgálat adatai szerint egy-egy lapon 56 esetben gyűjtötték be a látogató adatait, amely jelentős növekedés a tavaly hasonló időszakban mért 10 adatrögzítéshez képest.
A személyes adataikra érzékeny felhasználók kénytelenek szembenézni azzal, hogy termékké váltak az interneten. Az online hirdetési piac jelenleg 31 milliárd dolláros forgalmat bonyolít, és a szolgáltatók ennek megfelelően igyekeznek minél pontosabb, jobban célzott reklámokat létrehozni.
Egyre sokasodnak
Az agresszív adatgyűjtés legnagyobb mozgatórugója a kereslet, amely az elmúlt időszakban jelentősen növekedett. A hirdetők hajlandóak egyre többet fizetni az adatokért, amelyeket később saját hirdetéseik testreszabásában tudnak hasznosítani.
A mostani gyakorlat szerint a felhasználók adatait automatikus árveréseken értékesítik a legtöbbet kínáló vevő felé. A vizsgált oldalakon keresztül 300 különböző adatbróker cég gyűjtött adatokat, szemben a tavalyi felmérés által mért 167 céggel és az általuk gyűjtött majd elárverezett adatok adhatják a display hirdetésekre költött összeg 18 százalékát idén.
A Krux tapasztalatai szerint a különböző követési technológiák olykor együttműködnek, utat nyitva másoknak, így előfordulhat, hogy egyes honlapokon olyan módon és olyan eszközökkel gyűjtenek adatokat, amelyekről a szolgáltató nem is tud. A vizsgálat azt mutatta, hogy az esetek felében az adatok lekérése és tárolása csak az első lépés volt, ami láncreakciót indított el, további adatbányász módszereket bevonva a folyamatba, gyakran olyanokat, amelyek nem az adatokat elsődlegesen begyűjtő szolgáltató felügyel. Mivel maga a szolgáltató sem tudja, hogy üzleti partnerei egyes esetekben milyen adatokat gyűjtenek, a Krux szerint az online adatpiacon a vásárló sokkal jobban tisztában van a megvásárolt termék értékével, mint az eladó.