Hasznos tippek
Mire figyeljünk a vásárlási szezonban?
2011. november 30.,
Kosár
Az ünnepi vásárlási szezonban - és főleg annak lecsengése után - megnőnek a termékekkel, azok minőségével, vagy épp jótállásával kapcsolatos panaszok. Néhány tanáccsal szolgálunk ahhoz, hogyan kerüljük el a bosszúságokat.
Kellemetlen, amikor a karácsonyfa alatt derül ki, hogy az ajándékba szánt holmi nem tetszik a megajándékozottnak, esetleg nem jó a méret, vagy már van neki belőle. Az üzletben vásárolt termékeknél, - ha nem minőségi kifogásról van szó – kizárólag a kereskedő döntésén múlik, hogy becseréli-e másra, esetleg visszafizeti-e a vételárat. Célszerű, ha a vásárláskor ezt tisztázzuk a kereskedővel, sőt a biztonság kedvéért jó, ha a blokkra rá is íratjuk a bolt feltételeit (például, hogy hány napon belül vihetjük vissza, esetleg, hogy csak bontatlan csomagolású terméket vesznek vissza, visszaadják-e a pénzt vagy le kell vásároljuk az összeget).
Sokan úgy gondolják, hogy kínos az ajándék mellé odaadni a blokkot, pedig minőségi kifogás esetén a kereskedő csak akkor köteles foglalkozni a panaszunkkal, ha be tudjuk mutatni a bizonylatot (blokk, számla, nyugta). Ne dobjuk tehát el rögtön a vásárlás után!
A jótállás alá tartozó termékekhez (többnyire a műszaki cikkek) a kereskedőnek jótállási jegyet kell mellékelni, amelyen fel van tüntetve a forgalmazó neve és címe, a cikk megnevezése, típusa, gyártási száma, a gyártó és az importáló neve és elérhetősége, hogy a jótállás alapján milyen jogok illetik meg a fogyasztót, és azt mennyi időn belül lehet érvényesíteni, illetve a vásárlás vagy az üzembe helyezés időpontja. Ha nem adtak a termékhez jótállási jegyet, vagy azt szabálytalanul állították ki, az nem érinti a jótállási kötelezettségvállalás érvényességét.
Ha internetes áruházban rendeljük meg a karácsonyi ajándékokat, minden további nélkül meggondolhatjuk magunkat és indokolás nélkül elállhatunk a vételtől, vagyis visszaküldhetjük a terméket, és kérhetjük a vételár visszafizetését - ahogy a jogszabály is mondja. Ez azonban csak a termék kézhezvételétől számított nyolc munkanapon belül illet meg minket. Tehát jó eséllyel kifutunk ebből a határidőből, ha már most megrendeljük a terméket, viszont csak a karácsonyfa alatt derül ki, hogy a megajándékozott másra vágyott.
Belefuthatunk a világhálón is csaló kereskedőkbe, akik miután megkapják a vételárat, nem szállítják le a megrendelt terméket. Hogy ezt elkerüljük, érdemes a vásárlás előtt tájékozódni, és utánanézni az eladónak. Győződjünk meg arról, hogy teljes körű tájékoztatást kapunk-e az adott oldalon (termék/szolgáltatás pontos paraméterei, ár, fizetési és szállítási feltételek, reklamációs tudnivalók stb.).
Ne vásároljunk olyan webáruházban, ahol nincs egyértelműen feltüntetve, hogy ki a kereskedő, és az interneten kívül hogyan tudunk kapcsolatba lépni vele. Ha később problémánk adódik, nehéz helyzetbe kerülünk, ha csak egy e-mail címet tudunk. Gyanús lehet az is, ha túlzottan alacsony áron kínálják a terméket. Érdemes először csak valamilyen apróságot rendelni, ne mindjárt a legújabb elektronikai cikkeket több tíz- vagy akár százezer forintért.
Figyeljünk oda arra, hogy az ügyfél- és fizetési adatok megadására szolgáló weblap alján lakat legyen, és hogy a weboldal URL-je https://... kezdetű legyen. Bár sokan tartanak tőle, az internetes vásárlásoknál a legbiztonságosabb fizetési módot a kártyás fizetés jelenti.