Jog
Interneten is elállhat a fogyasztó a vásárlástól
2011. június 8.,
Forrás: BruxInfo
Jelentősen bővítené az interneten vásárlók jogait az Európai Unió új fogyasztóvédelmi szabályozása. Pontosan rögzíti például, hogy a megrendelt árunak mennyi idő alatt kell megérkeznie a vevőhöz, mint ahogy azt is, a fogyasztónak hány napja lesz arra, hogy következmények nélkül elálljon az ügylettől.
A fogyasztóknak a távollevők között és az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések esetében két hetük lesz arra, hogy ha meggondolják magukat, elállhassanak a vásárlástól – az erről szóló szabályozásról állapodtak meg a Tanács, a Bizottság és az Európai Parlament képviselői.
A távollevők között és az üzlethelyiségen kívül kötött szerződésekben leginkább az a közös, hogy a fogyasztó azelőtt köti meg az ügyletet (például postai vagy internetes rendelés útján), hogy látta volna az árut.
Az új szabályok szerint a 14 napos elállási szabály az egész EU-ra vonatkozik majd, mint ahogy az is, hogy a vételárat az elállástól számítva 14 napon belül vissza kell fizetni a fogyasztónak. A digitális tartalmakra (ezek közé tartoznak a zeneszámok, a filmek és a szoftverprogramok is) nem vonatkozik az elállási jog.
Az új irányelv értelmében a megrendelt terméket a kereskedőnek harminc napon belül ki kell szállítania, máskülönben a vevőnek joga lesz visszalépni az ügylettől. Mindemellett a kereskedő felel azért, hogy a szállítás során az áru ne vesszen el, és épségben jusson célba.
A fogyasztónak pontosan tisztában kell lennie azzal, hogy egészen pontosan kitől, mit és mennyiért vásárol (éppen ezért például a kereskedő vagy a cég nevét és címét mindig fel kell tüntetni). Az új szabályozás elejét veszi a rejtett költségek felszámolásának is, hiszen a vásárlónak a teljes ár ismeretében kell az ügyletet jóváhagynia.
Az intézményközi megállapodásra még hivatalosan a Tanácsnak és az Európai Parlamentnek is áldását kell adnia.