Jog
Hatékonyabb alternatív vitarendezést az unióban!
2012. július 13.,
Európai Parlament/EUvonal
A belső piaci szakbizottság jelentést is fogadott arról, hogy miként lehet a vásárlással kapcsolatos vitás eseteket kezelni. Az egyik az alternatív vitarendezéssel, a vitás esetek bíróságon kívüli, tárgyalással és egyeztetéssel történő feloldásával foglalkozik, míg a másik az online vitakezelés szabályozására tesz javaslatot.
A szakbizottság álláspontja szerint, mivel a vitás esetek bírói úton való megoldása hosszadalmas és költséges, jó megoldás lehet a tranzakciókkal és vásárlásokkal felmerülő vitás esetek alternatív módon történő megoldása.
Erről a lehetőségről azonban sokan nem tudnak. 2010-ben csak az ilyen problémába ütköző vásárlók 5%-a, a vállalkozásoknak pedig 9%-a élt a lehetőséggel. Éppen ezért ösztönözné az Európai Bizottság jobban a vásárlókat, hogy éljenek az alternatív vitarendezés lehetőségével.
Az Európai Bizottság az online vásárlás esetén felmerülő vitás helyzetek megoldására az EU összes hivatalos nyelvén elérhető európai platformot hozna létre, amely a legmegfelelőbb vitarendezési megoldás felé irányítaná a feleket.
Az EP belső piaci szakbizottsága szerint a témában készülő irányelvnek nemcsak a külföldi, hanem a belföldi vitás esetekkel is foglalkoznia kell. Az alternatív vitarendezésért felelős hatóságoknak 90 napon belül kell megoldaniuk a vitás eseteket, a vállalkozásoknak pedig a honlapjukon tájékoztatniuk kellene a látogatókat, hogy mely hatóság foglalkozik az őket érintő ügyekkel.