Autó
Minden, amit a gumiabroncsról tudni illik…
2012. július 27.,
Szabó Zoltán Attila
Az autósok több mint fele túlságosan alacsony abroncsnyomással közlekedik – tárták fel a kutatások. Mindössze néhány százalékuk van tisztában azzal, hogy a figyelmetlenség miatt nem csak a gazdaságos üzemeltetés nem valósul meg, de a kormányozhatóság, a vezetési stabilitás és a menetbiztonság is romlik. Praktikus tanácsok, tudnivalók nem csak kezdő sofőröknek…
A statisztikákat alapul véve manapság már ritka dolog a defekt. Egy átlagos autóvezető életében tízévente vagy 150 ezer kilométerenként csupán egyszer fordul elő a galiba. Ezek az adatok jól mutatják az abroncsipar (a termékek minősége) és az abroncskereskedelem (a szervizek által nyújtott szolgáltatások minősége) magasabb műszaki színvonalát. „Ha egy abroncs mégis meghibásodik, az a legtöbb esetben az autó vezetőjének számlájára írható” – állítja a Continental abroncscég. Ennek oka szerintük, hogy sok vezető nincs tisztában az abroncsok kiemelkedő fontosságával a biztonságos autózás tekintetében, így gyakran elhanyagolják azok ápolását és karbantartását.
Levegőt!
A szakemberek szerint a gumik meghibásodásának egyik leggyakoribb oka a túl alacsony töltőnyomás. Habár az előírt értékek a jármű kezelési útmutatójában és a karosszérián is – például a tanksapka fedelén – megtalálhatók, az abroncsgyártók és a független intézetek által végzett tesztek is azt mutatják, hogy az autóvezetők több mint fele túlságosan alacsony abroncsnyomással közlekedik. Mindössze néhány százalékuk van tisztában azzal, hogy emiatt a figyelmetlenség miatt nem csak a gazdaságos üzemeltetés nem valósul meg, de a kormányozhatóság, a vezetési stabilitás és a menetbiztonság is romlik.
Minél alacsonyabb az abroncsok nyomása az előírthoz képest, annál nagyobb az abroncs meghibásodásának veszélye. A nagyobb mértékű deformációk miatt megnövekszik a hőmérséklet a kerék belsejében, ami szerkezeti károsodást okozhat, de akár az gumi teljes roncsolódásához is vezethet. Utóbbi bekövetkezésekor az abroncs peremrésze is elválhat a keréktárcsától, így a gépjárműnek már csak három használható gumiabroncsa marad.
A szakértők éppen ezért azt javasolják, hogy rendszeresen, legfeljebb kéthetes időközönként ellenőrizzük az abroncsok töltőnyomását. Fontos, hogy a gumiabroncsok nyomását ne az üzemi hőmérséklet elérése után, hanem még hideg állapotukban ellenőrizzük, valamint a pótkereket se hagyjuk ki. A szelepsapka sem luxuscikk, feladata, hogy megvédje a szeleptűt a szennyeződésektől. Mindez természetesen a nitrogénnel töltött abroncsokra is igaz. A lassú nyomásvesztés leggyakoribb okai a külső mechanikus sérülések (vágás vagy szúrás), a hibás szelep vagy a korrózió.
Padkázni veszélyes!
Az abroncs károsodásának egy másik módja az ütközéses sérülés. Ez a kerék vázának sérülésével járhat. Ilyen sérülések keletkezhetnek például, ha a sofőr túl nagy sebességgel vagy nem megfelelő szögben hajt keresztül olyan akadályokon, mint mondjuk egy járdaszegély. Ilyenkor előfordulhat, hogy a túlzott igénybevételnek köszönhetően az abroncs oldalfala jelentős károsodást szenved.
Külön kiemelendő, hogy gyakran egy károsodás nem azonnal vezet az abroncs meghibásodásához. Az idő előrehaladtával az abroncs állapota folyamatosan romlik, s egyszer egy nagy igénybevétel után a lehető legrosszabb helyzetben szembesül a felhasználó a következményekkel. Ez a kellemetlen helyzet ugyanakkor könnyedén megelőzhető az abroncs rendszeres szemrevételezésével, hiszen a hibára utaló jelek könnyen felfedezhetőek.
Hogyan vizsgáljuk meg az abroncsot?
A futófelület rendellenes kopása egyes esetekben a helytelen abroncsnyomásra enged következtetni. Az erősen igénybe vett középső rész arra utal, hogy a jármű hosszabb ideig az előírtnál lényegesen magasabb nyomással közlekedett. Ennek az ellenkezője igaz, ha a futófelület két szélén jelentkezik túl erős kopás. A rendellenesen deformálódott oldalfal a szerkezet roncsolódására utalhat. A szakemberek azt ajánlják, hogy rendszeresen hajtsunk végre egy kétperces vizsgálatot az abroncsokon, a következő pontokat ellenőrizve:
- Profilmélység (a szakemberek legalább 3 mm-t ajánlanak nyári, illetve 4 mm-t téli abroncsok esetében. A törvényi előírás: 1,6 mm.)
- Futófelület kopásképe
- Szakadások
- Deformációk, kidudorodások)
- Repedések
- Idegen tárgyak behatolása
- Ütközési sérülések
- Felületi hámlás
- A keréktárcsák külső állapota (sérülés, rozsda, szennyeződés)
- A keréktárcsák légzárása
- A szelepek állapota és tömítettsége
Akkor is keressünk fel egy szakszervizt, ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, illetve ha olyan sérülés következett be, amely egyértelműen az abroncs cseréjét teszi szükségessé. Ugyanis időben lecserélt abronccsal biztosan elejét lehet venni egy defekt okozta katasztrófának. Nem kell rögtön tragédiára gondolni! Elég, ha olyan kellemetlen helyzetek jutnak eszünkbe, mint egy alagút közepén, vagy egy kellemetlen környéken, vagy akár a nyári szabadságára induló repülőgéphez sietve szükségessé váló kerékcsere.
Az abroncskopás-jelző sokat segíthet…
A személyautók kapcsán felsorolt intézkedések természetesen a haszongépjárművek és a buszok vezetőinek is segíthetnek elkerülni a defektet. A haszongépjárművek és az autóbuszok abroncsainak életciklusai amúgy eltérnek a személyautókétól. Utóbbinál –szerencsére – az újrafutózás már nem divat. A haszongépjármű-abroncsok esetében azonban mindennapos jelenség a mintázat „utánvágása” mellett.
„A hosszú ideig defektmentesen üzemelő abroncsok jelentősége folyamatosan növekszik, így az abroncsgyártók egyre nagyobb figyelmet fordítanak a gépjárművek futóműve által, a gumiabroncsokra gyakorolt hatására is. Például a túlzottan nagy pozitív vagy negatív kerékdőlés rendellenes abroncskopást eredményez, amely megnövelheti egy defekt bekövetkezésének valószínűségét, ugyanakkor károsítja az abroncs szerkezetét is. Ennek korai felismerését segítik a Continental által használt abroncskopás-jelzők. Ez a megoldás a futómű beállításának legkisebb rendellenességét is képes kimutatni” – tette közzé a minap a világcég.
Nos, a személygépjármű-abroncsok mintázati mélységét mutató kopásjelzőkhöz hasonlóan ez az új abroncskopás-jelző is a futófelület kopását felhasználva nyújt információt a vezetőnek. Az indikátorok az abroncsok külső és belső vállrészén kaptak helyet, amelyek az abroncskopás előrehaladtával folyamatosan változnak. Ezáltal a hibás futómű-beállításból adódó rendellenességek szabad szemmel is könnyedén felismerhetőek, a sofőrök pedig egyetlen pillantással megállapíthatják azt, ha a futómű beállítására van szükség.