Autó
Csomagol a Chevrolet
2014. január 21.,
Szabó Zoltán Attila
Egy álom szertefoszlott. Létezik ugyanis egy autómárka, amelyről évtizedekig csak álmodoztunk Magyarországon, majd elérhetővé, talán túlságosan köznapivá is vált. A Chevroletről van szó. Ma ott tartunk, hogy megkezdődött a Chevrolet „szervezett piaci kivezetésének előkészítése Magyarországon is.” A budaörsi székhelyű Chevrolet Central and Eastern Europe (CCEE) az anyavállalat tavaly decemberi bejelentése után látott neki a pakolásnak.
A General Motors 2013. december 5-én jelentette be, hogy 2015-ig kivonja a Chevrolet márkát Európából. A döntést az európai autópiac kedvezőtlen helyzetével és a teljesületlen üzleti elvárásokkal indokolták. A cél ugyanakkor a General Motors európai termékkínálatának letisztítása, az Opel és a Cadillac testvérmárka piaci pozíciójának erősítése.
A szerviz marad!
Kaszás Zoltán, a CCEE PR-igazgatója elmondta: ügyfeleiket postai úton értesítették, valamint weboldalukon adnak tájékoztatást a kivezetéssel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókról, és arról, hogy az autók szervizelése és az ellátás eredeti alkatrészekkel változatlan módon fennmarad. Garanciális vállalásaiért szintén helytáll a cég a kivezetés után is.
A tájékoztatás szerint már megkezdték az egyeztetéseket a márkakereskedőkkel, amelyek eredményeképp legkésőbb 2015 decemberéig lezárul az új Chevroletek értékesítése itthon is. A GM elvárásai szerint az eredeti alkatrészek legalább a következő tíz éven át a rendelkezésre fognak állni, a szervizt javarészt a meglevő hálózaton keresztül biztosítanák.
Magyarországon a GM-hálózatában 23 kereskedés foglakozik új Chevroletek értékesítésével, esetenként márkaszervizzel. A budaörsi központ az Opel központjaként, és a General Motors pénzügyi szolgáltató központjaként működik tovább 2016-tól. A Chevrolet értékesítése a márka európai megjelenését követően, 2005-ben indult el Magyarországon, piaci részesedése akkor még elérte a 4,67 százalékot. Azóta összesen több mint 39 ezer Chevrolet került magyar vevőkhöz, 2013-ban 686 autót értékesítettek a 62 ezres magyar piacon.
„Baseball, hot dog, apple pie, Chevrolet”
2011-ben még itthon is, meg az öreg kontinensen is más volt a hangulat Chevy-ügyben, hiszen akkor ünnepelték világszerte a 100 éves legendát. Kevesen gondolták volna, hogy 2014-ben már egyszerűen nem lesz mit ünnepelni. No persze a Chevrolet akkor is legenda, ha pórul járt az öreg kontinensen…
A cég anno, rohamtempóban nőtt fel. Három év alatt lett elismert márka Amerikában a Model „H” jóvoltából. A hetvenes években már a következő szlogennel népszerűsíthették járgányaikat: „Baseball, hot dog, apple pie és Chevrolet”. Mire utaltak ezzel? Arra, hogy ha Amerikáról beszélünk, ez a négy „vívmány” ugrik be elsőre majd’ mindenkinek. (A kólát kihagyták a számításból…)
Úgy tartják, az említettek mind tipikusan amerikai ikonok. Tény, hogy szinte minden amerikai családnak van vagy volt valamikor egy Chevy-je. És hát az se semmi, hogy a márkáról – egyes kalkulációk szerint – 700 dalban emlékeztek meg eddig, ráadásul a „nagyon amerikai” kocsikból egy évszázad alatt 209 millió darabot értékesítettek világszerte. Csak csendben jegyezzük meg, hogy az alapítók egyike ízig-vérig európai ízlésű, értékrendű ember volt…
Louis Chevrolet és társa, William Durant alighanem elégedetten csettintett volna akkor is, amikor egy kifejezetten európai programot indított el a vállalat. Ennek lényege az volt, hogy a fiatalokat rávegye a jövő autóinak elkészítésére, egy nagy ötletgyár „működtetésére.”
„Young Creative Chevrolet”
Ebből a szellemi szabadjátékból végül két koncepció született, amelyek Genfben is sikert arattak: a Code 130R és a Tru 140S. Előbbi turbófeltöltős, hátsókerék-hajtású négyüléses kupé, míg utóbbi, a fronthajtású Tru 140S Hungária-slágerbe illő, „egzotikus, mégis megfizethető” négyüléses sportverda. Lényegi elemük, hogy tulajdonosa egyénivé alakíthatja a járművét. A koncepciók két brit formatervezőjét, Nicholas Davidet és Joe Bakert (a GM North Hollywood Design Center stúdiójából), hamar sztárrá avatta az autóipari szakma.
Amiként azok az európai fiatalok, képzőművészek is megkedvelték a márkát, akiknek évek óta kreatív feladatokat adnak az újvilágiak. A Young Creative Chevrolet művészeti pályázat idén hatodik alkalommal mozgatta meg az öreg kontinenst, így Magyarországot is. A lényeg: négy kategóriában (divat, film, fotó, grafikai munkák) ügyeskedhetnek a fiatal művészek és designerek.
A rangos design-veresenyre Magyarországról 15 felsőoktatási intézmény regisztrált. A hazai fiatalok alkotásai közül a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói divat-kategóriában értek el jelentős sikereket: 2009-ben és 2010-ben is európai második helyezést szereztek.
A Chevrolet 2010-ben debütált elektromos kisautója, a Volt is nagy reményekkel startolt és sokan gondolhatták úgy, hogy előbb-utóbb itthon is célt ér a kisautó. (Lásd: Nissan LEAF.) Idézve egy szakmai méltatásból: „a Chevrolet Volt új fejezetet nyit a villanyautózás történetében. Egyszerre adja az emisszió-mentes autózás lehetőségét és a hagyományos gépkocsik dinamikáját, praktikumát.”
Legendák nyomában
A siker kulcsa, avagy a járgány szíve a Voltec-hajtásrendszer. A 150 voltos masina két villanymotorból, három tengelykapcsolóból és a villanymotorok fordulatszámát csökkentő, illetve a hatékonyságot fokozó bolygóműből áll. Lényeges, hogy a fedélzeti generátor több mint 500 kilométerre bővíti ki a jármű hatótávját. A „tisztán” elektromos hajtású automobil 40-80 kilométert tehet meg akkumulátorról, a tereptől, a vezetési stílustól és a hőmérséklettől függően.
A Volt abban is különbözik más villanyautóktól, hogy az akku lemerülése után tovább tud haladni. Mi a titok? Nos, az 500 kilométernyi kiterjesztett hatótávját korszerű, 1,4 literes, 86 lóerős benzinmotor biztosítja azáltal, hogy automatikusan belépve hajtja az áramtermelő generátort. A gépezet nulláról 100 km/órára 9 másodperc alatt gyorsít fel, csúcssebessége 160 km/óra. Különböző helyzetekben négyféle menetprogram közül választhat a sofőr.
Persze, a nagyvilág sem a Voltról mesél, ha a Chevroletről „kérdezik”. A Camaro egyike a megvalósult amerikai álmoknak. A kocsi első példányát 1967-ben leplezték le. Az RS-változatból 65 ezret gyártottak, ami nem kevés, főleg, ha a mindenkori árfekvést is figyelembe vesszük. A gépsárkány minőségére jellemző, hogy az 1968-as Penske-Godsall Racing Sunoco Camaro versenygép még 2004-ben is ott hasított a Watkins Glen SVRA viadalon. 1979-ben érkezett meg a Z28-as Ferrarit idéző, rendre pirosan virító szuperverdája, amely nélkül sokáig nem létezett valamirevaló autós üldözés a hollywoodi mozikban.
A Camaro nagy korszakai közül a harmadikban gyártották le a döbbenetes erejű 5,7 literes Small-Block V8-ast, de a kisebb, mégis vadóc Iron Duke változat is ekkortájt tarolt. A negyedik generációt 1993-tól számítják, s még az SS 35th Anniversary Edition Camaro is idetartozik, jóllehet gyártási éve: 2002. A legújabb Camaro-betonhasító Amerikában tarolt. A Camaro Coupe erőforrása egy 432 lóerős, 318 kW-os 6,2 literes V8-as blokk.