Kitekintő
Új szállítási módszert vezet be az Amazon
Figyelik a látogatók kívánságlistáját és korábbi vásárlásait
2014. január 24.,
Faludi Linda
Az Amazon szabadalmi kérelmet nyújtott be egy új, prediktív kiszállítási módszerre, amely forradalmasíthatja az internetes kereskedelmet, de lehetséges, hogy hatalmasat bukik rajta az óriáscég. Az elképzelés lényege, hogy a vállalat előre összecsomagolja és a feltételezhető cím közelébe szállítja a termékeket.
A brit Marketing Magazine szerkesztősége szerint az Amazon által tervezett prediktív kiszállítási rendszerről sokaknak a Különvélemény című film jut eszébe, de a módszer a valóságban kevésbé ijesztő. Az elképzelés lényege, hogy a vállalat előre összecsomagolja és a feltételezhető cím közelébe szállítja a termékeket. Amennyiben valóban érkezik megrendelés az árura, az Amazon pontosítja a kiszállítási címet és már postázza is a terméket. Ha nem, a gazdára váró csomag visszakerül a logisztikai központba, ahol tovább várja a megrendelő jelentkezését.
A rendszer újdonsága az, hogy a vállalat már azelőtt megkezdi a logisztikai folyamatot, hogy tényleges igény lenne rá. Az Amazon a vásárlói és látogatói viselkedéséből próbálja előre jelezni, várhatóan hol születnek megrendelések. Az internetes áruház nem csak a látogatók kívánságlistáját és korábbi vásárlásait veszi figyelembe, hanem azt is, mire keresnek rá az internetezők, illetve hogy melyik termék oldalán tartják hosszabb ideig az egerüket.
Ha a technológia működik, az jelentősen csökkentheti a kiszállítási időt. Ha viszont kudarcba fullad, felhalmozódhatnak a gazdátlan csomagok az Amazon telephelyein. A vállalat egyébként erre a lehetőségre is gondolt, Jeff Bezos vezérigazgató tervei szerint egyes termékeket ajándékként szállítanának ki, ha nem érkezik rájuk megrendelés. Az Amazon egyébként nem először rukkol elő sci-fibe illő elképzeléssel: tavaly év végén a vezérigazgató kilátásba helyezte, hogy futárok helyett robotvezérlésű, önjáró minihelikopterek fogják kiszállítani a csomagokat.